
Sektor e-commerce z pandemią poradził sobie świetnie. I trudno się dziwić, w końcu w czasie, gdy praktycznie cała gospodarka była zmuszona do zamknięcia, a większość z nas musiała spędzać całe dnie w domu, e-handel kwitł w najlepsze. Lockdown niezaprzeczalnie przyspieszył rozwój branży, a przedsiębiorców dodatkowo zelektryzowała informacja o wprowadzeniu do Polski globalnego giganta – Amazona.
Amazon w 2021 r. notuje o 44% wyższe przychody w porównaniu do 2020 r., a jego wartość nieustannie rośnie (obecnie cała spółka jest wyceniana na około 1,6 mld dolarów). Nowych sprzedawców przybywa każdego dnia – szacuje się, że około 3734 dziennie. Wszystko wskazuje zatem na to, że cały sektor e-commerce w nadchodzących latach będzie bił kolejne rekordy. Warto jednak zastanowić się nad tym, w jakim kierunku będzie podążać. Jakie trendy będą zyskiwać na znaczeniu w tym, kolejnym i w nadchodzących latach? Oto 10 najważniejszych, o których warto wiedzieć.
1. Marketplace’y
Robią się coraz popularniejsze i jest to trend, który będzie przybierał na sile. To bezpośrednie pokłosie pandemii – klienci nie mogli robić zakupów stacjonarnie, tak jak dotychczas, a dodatkowo przez lockdown nie mieli możliwości częstego wychodzenia z domu, dlatego zaczęli coraz częściej robić zakupy online. Gdzie tutaj miejsce na marketplace’y? Okazuje się, że często własne e-commerce’y nie miały infrastruktury ani zaplecza technologicznego, by obsłużyć duży ruch na stronach, a także by szybko i sprawnie realizować wysyłki czy zwroty. Świetnym rozwiązaniem okazały się zatem Amazon, Allegro, eBay czy CDiscount, które mają wszystko, co trzeba, by zaspokoić potrzeby klientów i poradzić sobie z nadmiernym popytem. Dodatkowo łatwość i wygoda zakupów za ich pośrednictwem sprawia, że kupujący coraz częściej rezygnują z witryn e-commerce na rzecz marketplace’ów.
2. Mobile shopping
Zakupy za pośrednictwem telefonu i urządzeń mobilnych to bez wątpienia przyszłość e-handlu. Coraz więcej e-sklepów oferuje bardzo wygodne aplikacje umożliwiające szybkie zakupy, otrzymanie dodatkowych rabatów i złapanie okazji klientom, którzy używają apki danego sklepu. Okazuje się, że obecnie już 6 na 10 polskich użytkowników robi zakupy za pośrednictwem smartfona lub tabletu, a ich grono będzie tylko rosnąć.
3. Ekologia
Klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy sklepy stosują rozwiązania przyjazne środowisku. Bardzo dobrze oceniane są takie proste kroki ze strony sprzedawców jak używanie biodegradowalnych materiałów, rezygnacja z paragonów, brak zbędnych plastikowych wypełnień, korzystanie z prądu pochodzącego z odnawialnych źródeł, a także przejrzystość dotycząca łańcucha dostaw i lokalna (lub europejska) produkcja. To bardzo silny trend, a takie aspekty jak fair trade, ochrona środowiska czy ekorozwój będą mieć bezpośredni wpływ na podjęcie decyzji o zakupie.
4. Wielokanałowość
Wielokanałowość stała się o wiele bardziej popularna w wyniku pandemii. W 2020 r. sprzedawcy uznali, że warto próbować docierać do klienta różnymi drogami, by zoptymalizować zyski. Wszystko wskazuje na to, że ten trend zdecydowanie się utrzyma, przede wszystkim dlatego, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, umożliwia stałą dostępność produktu i zintegrowane zwroty. Nie brakuje też plusów dla sprzedawców, którzy cenią wygodę i łatwość zarządzania cenami, ofertami i magazynem.
5. Bezpieczeństwo
Niestety wraz z szybkim wzrostem e-commerce, popularności zakupów internetowych i wszystkich transakcji w sieci rośnie również liczba cyberataków. Wycieki danych klientów zdarzają się coraz częściej, dlatego bezpieczeństwo będzie jednym z największych wyzwań e-handlu, a także bardzo istotnym obszarem inwestycji. Co to oznacza? Sprzedawcy będą zmuszeni zapewnić klientom jeszcze więcej rozwiązań, które zagwarantują jeszcze wyższe bezpieczeństwo, dlatego kluczowe będą właściwe pozyskiwanie, przechowywanie i zarządzenie danymi.
6. Personalizacja
Od pewnego czasu coraz silniejszym trendem jest personalizacja rekomendacji zakupów dla klienta, czyli „szycie na miarę” ofert, reklam, newsletterów czy aktywności w social mediach. Obserwując preferencje zakupowe, można znacznie obniżyć koszty reklamy i kierować ją do tego grona osób, które będą nią faktycznie zainteresowane. Personalizacja jest trendem, który niezaprzeczalnie się utrzyma – coraz więcej klientów chce wydać pieniądze, jeśli zapewni się im dopasowane do nich doświadczenie zakupowe.
7. Sztuczna inteligencja
Jej wykorzystanie nasila się od kilku lat i nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. W jaki sposób branża e-commerce wykorzystuje AI? Przede wszystkim tworząc rekomendacje, automatyzując procesy sprzedażowe i działania marketingowe, a także personalizując reklamy, przez co jeszcze skuteczniej trafia do klientów. Przewiduje się, że w następnych latach sztuczna inteligencja jeszcze mocniej zdominuje handel, co ułatwi zakupy, na przykład dzięki konsultacji z chat botem.
8. Re-commerce
Nie można nie zauważyć rosnącego trendu na minimalizm i coraz większej liczby sklepów z używaną odzieżą. Re-commerce, czyli handel z drugiej ręki lub e-handel przedmiotami używanymi, to efekt rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów: dążenia do dbania o planetę i zrównoważonego rozwoju. Eksperci przewidują, że konsumenci coraz częściej będą wybierać przedmioty z drugiej ręki i coraz chętniej dawać drugie życie ubraniom, sprzętom elektronicznym czy zabawkom.
9. Voice shopping
O voice shoppingu (kupowaniu produktów głosem) w nadchodzących latach będzie coraz głośniej. Rośnie liczba użytkowników korzystających z asystentów głosowych, takich jak Amazon Alexa czy Asystent Google. W związku z tym coraz więcej sklepów online widzi w voice shoppingu szansę na rozwój e-commerce. Można spokojnie założyć, że możliwość dokonywania zakupów za pomocą poleceń głosowych będzie coraz częściej pojawiać się w sklepach i na stronach internetowych. Jest to również świetne rozwiązanie dla ludzi z niepełnosprawnościami, którzy dzięki technologii będą w stanie szybciej i łatwiej kupować bez konieczności pomocy osób trzecich.
10. Rozszerzona rzeczywistość
Ten trend jest poniekąd powiązany ze sztuczną inteligencją. Technologie rozszerzonej rzeczywistości grają w e-commerce bardzo ważną rolę, ponieważ dzięki nim sprzedawcy są w stanie lepiej pokazać klientowi produkt i umożliwić z nim interakcję (choć jest to wyzwanie w przestrzeni internetowej). Technologia AR ma umożliwić ocenę produktu i zapewnić ciekawe doświadczenie zakupowe. Coraz więcej sprzedawców decyduje się na wdrożenie takich rozwiązań – klienci mogą się spodziewać, że zakupy internetowe będą jeszcze wygodniejsze i łatwiejsze.
Branża Dziecięca 5/2021

CEO Profitcrew.pl. Amazon & eBay ekspert i konsultant ds. e-commerce. Pasjonat e-commerce i nowych technologii. Od kilku lat zajmuje się zwiększaniem sprzedaży na Amazonie i eBayu. Doradza, prowadzi szkolenia, bloguje o marketplace e-commerce. Zajmuje się kreowaniem sprzedaży większości kategorii produktowych: od branży motoryzacyjnej, przez meble, aż po materiały budowlane. Jego domena to research produktowy, budowanie strategii sprzedażowych, tworzenie i optymalizacja ofert oraz marketing. Współzałożyciel agencji Profitcrew.pl.