
Tacy giganci jak Amazon, eBay czy Etsy stawiają sprzedawcom jasno określone wymagania dotyczące wyglądu strony, sposobów płatności czy reklamy. Sprzedając na marketplace’ie, trzeba się liczyć z tym, że platforma dba przede wszystkim o własny branding. Ma to plusy i minusy. Prowadząc swój sklep internetowy, będziesz mieć pełną kontrolę nad jego działaniem, wyglądem i marketingiem.
Nieograniczona liczba możliwości może być przytłaczająca, dlatego ten artykuł jest poświęcony stworzeniu idealnego, skutecznego sklepu internetowego.
Zacznijmy od tego, że na sprzedaż internetową nie trzeba patrzeć zerojedynkowo. Wielu sprzedawców z sukcesem prowadzi jednocześnie własny sklep internetowy i sprzedaje na Amazonie czy eBayu. Ważne jest jednak, żeby dopracować własny sklep internetowy, tak by sprzedawał skutecznie. Jak to zrobić?
SZATA GRAFICZNA
Masz tylko ki lka sekund, żeby wywrzeć wrażenie na użytkowniku. Aż 93% kupujących uważa wygląd strony za najbardziej istotny element w procesie dokonywania zakupów. Jeśli sklep nie będzie graficznie dopracowany, strona nie będzie działać sprawnie, potencjalny klient wybierze konkurencję. Co właściwie znaczy dopracowana szata graficzna i nowoczesny sklep?
• Postaw na minimalistyczny design i wysokiej jakości grafiki.
• Unikaj bloków tekstu, w zamian zainwestuj w dobrej jakości slogany i nagłówki.
• Bardzo dobrze sprawdza się powiększone menu, które rozwija się na całą szerokość ekranu, pokazując obrazy i produkty ze sklepu.
• Świetną inwestycją jest skorzystanie z usług UX i UI designera (często jedna osoba zajmuje się zarówno UX, jak i UI designem). Dzięki temu z wykorzystaniem psychologicznej wiedzy designer zaprojektuje wszystkie zakładki, przyciski i nagłówki tak, żeby zmaksymalizować szansę na opłacenie koszyka.
ZAKŁADKA „O NAS”
Może się wydawać, że to banał, ale optymalizacja tej strony to konieczność. W zakładce „o nas” nie zapomnij o wyszczególnieniu wszystkiego, co możesz zaoferować klientom. To dobre miejsce na dodanie wyjątkowo pozytywnych opinii, potwierdzenia doświadczenia, osiągnięć, wspomnień w mediach. To właśnie tutaj możesz zbudować zaufanie klienta do swojego sklepu i upewnić go w przekonaniu, że powinien zrobić zakupy u ciebie.
WSPARCIE ONLINE
Rozważ wprowadzenie live chatu na stronie internetowej. Użytkownicy cenią sobie łatwość kontaktu ze sklepem i szybką komunikację w razie występowania problemów. Ważne, żeby wiedzieli, że jeśli będą potrzebować wsparcia, mogą się zwrócić do ciebie o szybką pomoc. Zapewniam, że to wydatek, który się zwróci.
OBSŁUGA
Klienci, mając do wyboru wiele opcji płatności, będą o wiele bardziej skłonni kupić w twoim sklepie. Płatność blikiem czy Google Pay powinna być zawsze jedną z opcji. Podobnie z dostawą. Nie zliczę, ile razy zrezygnowałem z zakupu, bo dany sklep nie dostarczał przesyłki do paczkomatu, a dostawa kurierem była finansowo nieopłacalna.
Dobrą praktyką jest oferowanie darmowej dostawy powyżej danej kwoty, np. 200 zł, czy kuponów na darmową dostawę w zamian za zapis do newslettera.
BLOG
Dodawanie wpisów na bloga kilka razy w miesiącu potrafi zdziałać cuda i zwiększyć konwersję. Możesz dodawać artykuły z poradami, recenzjami produktów, listami najlepszych prezentów na różne okazje itp. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działasz. Dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO blog poprawi widoczność w Google i przyczyni się do zwiększenia zaufania klientów do twojego sklepu.
AKTYWNOŚĆ W SOCIAL MEDIACH
Obecność w mediach społecznościowych jest konieczna, kiedy prowadzisz sklep internetowy. Kiedy klienci widzą twoje profile (najlepiej z pozytywnymi recenzjami), są bardziej skłonni zrobić zakupy na twojej stronie. Co więcej, to idealny sposób na wejście w interakcję z obserwującymi.
SOCIAL PROOF, CZYLI OPINIE I RECENZJE
Wielokrotnie potwierdzono, że jesteśmy najbardziej chętni do kupowania produktów, które zostały nam polecone przez rodzinę czy znajomych, czyli ludzi, którym ufamy. Podobnie działają opinie w internecie. Im więcej osób zostawi pozytywną opinię, tym lepiej. Negatywne opinie też będą się zdarzały, ale mogą być równie przydatne co te pozytywne, jeśli pokażesz, że potrafisz miło i sprawnie rozwiązać problem klienta.
Jeśli za mało ludzi zostawia recenzję po zakupach w twoim sklepie, dobrym pomysłem jest wdrożenie automatycznego systemu, który po otrzymaniu zamówienia będzie wysyłał maila z prośbą o zostawienie opinii.
DOPRACOWANA STRONA PRODUKTU
Zdjęcia muszą być wysokiej jakości – to oczywiste. Coraz częściej na stronach produktu można też znaleźć krótkie filmiki pokazujące jego działanie czy np. to, jak ubranie układa się w ruchu.
Kolejny punkt to wyczerpujący, zoptymalizowany pod SEO opis produktu. Dobrą praktyką jest stworzenie strony tak, by koszyk z produktami był cały czas widoczny, najlepiej w prawym górnym rogu ekranu. Dzięki temu jest o wiele mniejsza szansa na jego porzucenie.
Ostatnią kwestią jest pamiętanie o nierozpraszaniu klientów w momencie, kiedy finalizują zakup. Wtedy powinna być widoczna tylko informacja dotycząca zamówienia, niczego więcej. Wszystkie pop-upy (wyskakujące okienka), linki do bloga, przekierowania sprawiają, że liczba porzuconych koszyków wzrasta.
OPTYMALIZACJA POD URZĄDZENIA MOBILNE
To konieczność, gdyż większość użytkowników robi zakupy nie na laptopie czy komputerze stacjonarnym, ale na smartfonie, wracając z pracy lub w trakcie przerwy. Bez optymalizacji strony pod urządzenia mobilne stracisz setki, jeśli nie tysiące klientów.
Jeśli będziesz pamiętać o tych zasadach, z pewnością uda ci się zbudować skuteczny sklep internetowy. Nigdy nie jest za późno na to, żeby wdrożyć zmiany. Nowoczesne rozwiązania graficzne, strona przyjazna użytkownikowi i łatwość płatności, a także zwrotów to podstawy sukcesu twojej strony.
Jeśli potrzebujesz wsparcia, koniecznie skontaktuj się z nami. Od wielu lat pomagamy sprzedawcom internetowym osiągnąć sukces.
Branża Dziecięca 6/2022

CEO Profitcrew.pl. Amazon & eBay ekspert i konsultant ds. e-commerce. Pasjonat e-commerce i nowych technologii. Od kilku lat zajmuje się zwiększaniem sprzedaży na Amazonie i eBayu. Doradza, prowadzi szkolenia, bloguje o marketplace e-commerce. Zajmuje się kreowaniem sprzedaży większości kategorii produktowych: od branży motoryzacyjnej, przez meble, aż po materiały budowlane. Jego domena to research produktowy, budowanie strategii sprzedażowych, tworzenie i optymalizacja ofert oraz marketing. Współzałożyciel agencji Profitcrew.pl. hello@profitcrew.pl