
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu i Warszawie od kwietnia do czerwca 2025 r. sprawdziły oznakowanie 10 modeli fotelików rowerowych.
Na 10 zbadanych modeli zakwestionowano aż 9. W 6 modelach stwierdzono wady konstrukcyjne i nieprawidłowości w oznakowaniu, w 2 – wady konstrukcyjne, 1 model miał nieprawidłowości w oznakowaniu.
Oznakowanie
Inspektorzy IH sprawdzali:
- dane identyfikujące podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu – producenta, importera lub dystrybutora,
- informacje identyfikujące produkt, np. model,
- ostrzeżenia,
- prawidłową instrukcję montażu, używania i konserwacji po polsku.
Stwierdzono nieprawidłowości w oznakowaniu w 7 fotelikach rowerowych:
- niekompletna instrukcja użytkowania,
- niepełne ostrzeżenia bezpośrednio na produkcie,
- ostrzeżenia w języku obcym, bez polskiej wersji językowej bezpośrednio na produkcie lub w instrukcji użytkowania.
Badania laboratoryjne
Dodatkowo eksperci w laboratorium sprawdzili parametry fizyczno-mechaniczne wpływające na bezpieczeństwo małych użytkowników. Znaleziono wady konstrukcyjne w 8 modelach.
- wypadniecie manekina testowego z pasów zabezpieczających – ryzyko wypadnięcia dziecka z fotelika,
- brak automatycznej blokady w systemie mocowania fotelika do roweru – ryzyko odczepienia się fotelika od roweru
- wraz z dzieckiem,
- otwory i szczeliny – ryzyko uwięźnięcia palców rąk dziecka.
Badania laboratoryjne wykazały także inne nieprawidłowości:
- oddzielenie się małego elementu – ryzyko połknięcia przez dziecko,
- paski w podnóżkach niepodtrzymujące stopy – ryzyko zetknięcia stóp dziecka z kołem roweru,
- niewytrzymałe, oddzielające się lub pękające elementy – ryzyko uszkodzenia i osłabienia konstrukcji fotelika.
Kontrole odbyły się w 1 hurtowni i 11 placówkach detalicznych, w tym 9 sklepach wielkopowierzchniowych. Jeden ze sprawdzanych modeli pochodził z Polski, 9 pozostałych – z innych państw UE.
Pełny wykaz kontrolowanych fotelików rowerowych można znaleźć tutaj.