70% dzieci w Polsce w wieku przedszkolnym systematycznie korzysta z tabletów lub smartfonów (Millward Brown dla FDN, 2015). Jak je „odłączyć” od monitorów?

3 czerwca wystartowała kampania społeczna „Odłącz się – Połącz się”, której celem jest uwrażliwienie dorosłych na kwestię nieodpowiedniego korzystania z urządzeń ekranowych przez małe dzieci. W telewizji TVP ABC oraz innych stacjach telewizji publicznej można obejrzeć poniższy spot:

https://www.youtube.com/watch?v=EHcj8IJu7Wk

Pomysł na kampanię “Odłącz się – Połącz się” zrodził się z inicjatywy Stowarzyszenia Strefa Wsparcia (SSW). – Widzimy realną potrzebę profesjonalnego wsparcia dorosłych w temacie nadużywania i niewłaściwego korzystania z urządzeń ekranowych przez najmłodszych. Kampania powstała właśnie po to, by realnie wspierać rodziców i nauczycieli rzetelną wiedzą – mówi Karolina Józefowicz, prezes SSW i współtwórczyni kampanii.

W ramach kampanii powstał również program „Re@lnie Odpowiedzialni” dla przedszkoli i szkół. Nauczyciele placówek, które dołączyły do programu, otrzymują od marca materiały do pracy z dziećmi oraz mają dostęp do webinarów i podcastów tworzonych we współpracy z najlepszymi specjalistami w tej dziedzinie. Karla Orban, Anna Wilczyńska, Aleksandra Charezińska, Paweł Zawitkowski – to tylko niektóre z nazwisk ekspertów, którzy wspierają kampanię.

Dzięki stronie internetowej www.odlaczsie-polaczsie.pl, kanałowi YouTube czy mediom społecznościowym rodzice i nauczyciele mają dostęp do szeregu porad i materiałów podzielonych na cztery filary (Uśpij ekrany – Obudź Świadomość, Obudź Relację, Obudź Wyobraźnię i Obudź Aktywność). Bezpłatnie dostępne są liczne materiały eksperckie, webinary, materiały wideo, podcasty, artykuły, materiały dla dzieci, infografiki dotyczące zagrożeń i wskazówek na temat korzystania z ekranów przez małoletnich.

Kampania to również kontakt bezpośredni i re@lny z rodzinami. Stowarzyszenie w ramach programu organizuje szereg eventów. 21 maja odbyło się wydarzenie w Parku Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji, 29 maja zorganizowany był Bajkowy Dzień Dziecka w Jurapark Krasiejów. Eksperci kampanii byli dostępni również na targach Mamaville w wielu miastach w Polsce.

Cała akcja nie ujrzałaby światła dziennego, gdyby nie firmy, które również poczuły się re@lnie odpowiedzialne. Kampanii Odłącz się – Połącz się partnerują marki – Grupa Trefl SA, Park Nauki i Rozrywki w Krasiejowie, Bałtowski Kompleks Turystyczny, JuraPark Solec Kujawski, Thalgo Poland Sp. z o.o., Alilo, Park Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji, firma St Majewski – właściciel marki Bambino, Park Trampolin #KOCHAMSKAKAC, Grupa MAC S.A., Toddleroad, Currenda Sp. z o.o., PaperLink Sp. z o.o., Sady Klemensa Rodzinny Park Rozrywki, Slow Grow, Hotel Number One by Grano, Muduko, Whisbear Sp. z o.o. oraz Centralny Dom Technologii.

Więcej informacji: www.odlaczsie-polaczsie.pl