
Pod koniec lipca Sejm uchwalił nową ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Zakłada ona obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem ogólnokrajowego programu informatycznego do obrotu faktur ustrukturyzowanych.
Głównym celem KSeF jest centralizacja procesu rejestracji faktur w obrocie gospodarczym poprzez skierowanie ich do jednego centralnego miejsca. W ten sposób systemy fakturowania i księgowości będą połączone z KSeF, co umożliwi przesyłanie faktur sprzedaży przez ten system. Co więcej, system KSeF umożliwia również odbieranie faktur przez systemy księgowe, które już przeszły przez KSeF. Dodatkowo KSeF posiada funkcję zarządzania uprawnieniami, co zapewnia odpowiednie zabezpieczenia dostępu do danych.
Kogo dotyczy nowy obowiązek?
Ustawa wprowadza obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), w dwóch etapach:
- od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem),
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
W przypadku najmniejszych podatników, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie), termin wdrożenia zostanie odroczony do 1 stycznia 2027 r.
Ustawa zakłada, że w okresie przejściowym, do końca 2026 r.:
- przedsiębiorcy nadal będą mogli wystawiać faktury przy użyciu kas rejestrujących,
- odroczone zostaną kary za błędy,
- odroczony zostaje obowiązek podawania numeru KSeF w tytułach przelewów za e-faktury.
Przewiduje również skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni, co ma się przyczynić do poprawy ich płynności finansowej.