
UOKiK rozpoczął kampanię online wyjaśniającą zasady sprzedaży przez internet. W opinii przedstawicieli urzędu wielu kupujących w sieci nie jest świadoma faktu, że ich prawa uzależnione są od tego, czy nabywają towar od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji.
UOKiK prowadzi obecnie ponad 50 postępowań dotyczących sprzedaży online. Wśród najczęściej powtarzających się przewinień internetowych handlowców pojawia się nierespektowanie prawa do zwrotu towarów w ciągu 10 dni, wymaganie od klienta, żeby odsyłany towar był nierozpakowany i odmawianie zwrócenia konsumentowi kosztów wysyłki zamówionej rzeczy w sytuacji odstąpienia od umowy.
Zastrzeżenia urzędników budzą również częste przypadki umieszczania na stronach sklepów internetowych niekompletnych informacji. Według przedstawiciele UOKiKu wielokrotnie zdarzało się, że sprzedający w sieci nie umieszczali na stronie powiadomienia konsumenta o tym, że ma prawo odstąpić od umowy, często brakowało również regulaminu oraz danych przedsiębiorcy.
Na stronie poświęconej akcji znaleźć można m.in. wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci, przykłady klauzul niedozwolonych oraz wzory pism, które mogą się przydać w przypadku, gdy pojawi się jakaś sporna sytuacja.
UOKiK tłumaczy, jak kupować online. Fot. fusionteas.com