Świąteczne wydatki. Raport Deloitte

Jak wynika z 21. edycji międzynarodowego badania Zakupy świąteczne 2018, przeprowadzonego przez firmę Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi Polacy postanowili przeznaczyć średnio 1168 zł (272 euro). To o 6% więcej niż rok temu. Stanowi to zarazem najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów.

Autorzy raportu przyjrzeli się również prezentowym wyborom. Okazało się, że do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe (38%, awans z ubiegłorocznego 4. miejsca). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37%), a na trzecim książki (32%).

Prawie jedna trzecia Polaków zdecydowała się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich, które mają również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta na platformach e-commerce. Dla porównania prawie 27% kupiło prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku, a 44% budżetu przeznaczonego na prezenty trafiło do sklepów internetowych.