
Czy zabawki kreatywne kupuje się częściej, ponieważ są coraz bardziej modne? A może zupełnie odwrotnie i kupuje się mniej zabawek z uwagi na trudności gospodarcze, wysoką inflację i niepewność jutra? Rynek zabawek jest dynamicznym sektorem, który stale ewoluuje w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i trendy. Eksperci przewidują, że dzięki coraz większej dostępności zaawansowanych technologii ten rynek będzie się rozwijał w nadchodzących latach.
Dziecku odmówisz? Szybkie spojrzenie na rynek zabawek
Pogarszająca się ogólna sytuacja gospodarcza i ekonomiczna zmusza konsumentów do przemyśleń na temat tego, co wkładają do koszyka, również tego wirtualnego. Zabawki produktem pierwszej potrzeby nie są i raczej nie będą. Mimo tego niezmiennie stanowią część budżetu domowego wielu rodzin w Polsce. Polacy wydają na zabawki około 150 zł miesięcznie, a sprzedaż zabawek zarówno w Polsce, jak i globalnie rośnie.
Zgodnie z prognozami w ujęciu globalnym wartość rynku zabawek powinna przekroczyć 230 mld dolarów. Wolumeny sprzedaży będą się zwiększać zarówno w tradycyjnych kanałach, jak i w segmencie e-commerce. Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej rynek zabawek w porównaniu do innych branż ma dużą odporność na zawirowania.

Istotnym elementem, który wpływa na rosnącą sprzedaż zabawek, są potrzeby kupujących. A te zmieniają się często. Na preferencje zakupowe klientów będą oddziaływały istotne trendy społeczno-gospodarcze, m.in. rosnąca świadomość konsumentów, którzy przywiązują coraz większą wagę do tego, czym i w jaki sposób bawi się ich dziecko. Rodzice kładą większy nacisk na aspekt edukacyjny zabawek, nie zapominając jednocześnie o jego atrakcyjności. Zmieniające się wymagania kupujących mają przełożenie na segment rynku zabawek edukacyjnych, co przyczynia się do jego wzrostu.
Zabawki kreatywne będą się dobrze sprzedawać
Na rynek zabawek kreatywnych duży wpływ miała pandemia Covid-19. Konieczność wykonywania pracy w domu i jednoczesne pełnienie roli nauczyciela dziecka okazało się zadaniem, które wielu określało jako prawie niemożliwe. Wiele firm zabawkarskich pojawiło się z produktami, które miały być ratunkiem dla rodziców w tej sytuacji.

Segment zabawek edukacyjnych oraz STEM stanowi istotny procent całego rynku zabawek. Co więcej, dynamicznie się on rozwija, wykorzystując trendy i zmiany nie tylko w nawykach zakupowych konsumentów, ale również w zmieniającym się podejściu rodziców do roli, jaką ma pełnić zabawka.
Statystyki pokazują, że trend ten utrzymuje się nawet po zakończeniu pandemii koronawirusa.
Przewiduje się, że do roku 2024 rynek zabawek edukacyjnych wzrośnie o ponad 24 mld dolarów.
Zabawki kreatywne i edukacyjne stają się coraz bardziej popularne wśród rodziców z wielu powodów. Odciąganie dziecka od ekranów komputera i telefonu, pomaganie dzieciom w zdobywaniu wiedzy, rozwijanie wielu nowych umiejętności, spędzanie z zabawką więcej czasu, zaangażowanie w zabawę, samodzielne poznawanie świata to czynniki, które mają duże znaczenie. Podkreśla się również, że zabawki te odgrywają znaczącą rolę we wspomaganiu rozwoju motoryki małej, zrozumieniu bardziej złożonych koncepcji, eksperymentowaniu i nauce poprzez zabawę.
Według badania przeprowadzonego przez FanFinders z udziałem ponad 4000 mam, 76% z nich uważa zabawę i zabawki za „kluczowe” dla rozwoju dziecka, a 88% mam twierdzi, że aktywnie zachęca dziecko do zabawy kierowanej przez nie samo. Badanie wykazało, że zarówno przyszłe mamy, jak i te z małymi dziećmi uważają edukację i potencjał rozwojowy za najważniejszą cechę zabawki.
Zabawki STEM
Pisząc o zabawkach edukacyjnych, nie sposób nie wspomnieć o ciekawym podejściu do uczenia się kryjącym się pod skrótem STEM. Termin ten jest zwykle używany w odniesieniu do polityki edukacyjnej i wyboru programu nauczania w szkołach, w celu zwiększenia konkurencyjności, w zakresie rozwoju nauki i technologii (STEM z ang. science, technology, engineering, mathematics).
Podejście to zakłada uczenie dziecka wszystkiego, co jest dla niego najważniejsze w tym samym momencie. Dzięki temu można wykorzystać jego pełen potencjał oraz ten moment, w którym jest ono najbardziej żądne nowych informacji. Zabawki STEM zostały zaprojektowane w taki sposób, by oferować mnóstwo zabawy, a jednocześnie uczyć wszystkiego, co najważniejsze. Rodzice widzą większą wartość w zabawkach, które nie tylko oferują zabawę, ale także uczą i wzmacniają umiejętności STEM u swoich dzieci.
Podsumowanie i trendy
- Rynek zabawek mimo zawirowań gospodarczych będzie dynamicznie rósł, konsumenci w Polsce wydają na zabawki średnio 150 zł miesięcznie.
- Wraz z całym rynkiem rośnie segment zabawek kreatywnych, które zyskują na popularności wśród coraz bardziej świadomych rodziców.
- Rodzice poszukują zabawek, które wspomagają rozwój swojego dziecka na wielu płaszczyznach.
- Zabawki kreatywne są chętnie wybierane z uwagi na większe zaangażowanie czasowe w zabawę oraz odciąganie dziecka od ekranów telefonów i komputerów, zapewniają przy tym wartościową rozrywkę edukacyjną.
Poszukiwanymi zabawkami są te, które posiadają elementy sensoryczne, jak masy plastyczne, żele kreatywne, ponieważ oferują dzieciom mieszankę wrażeń dla wielu zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku, węchu i smaku.
Dobrą odpowiedzią na rosnące wymagania rodziców jest posiadanie w swojej ofercie zabawek TUBAN, które spełniają wiele wymogów stawianych zabawkom edukacyjnym przez współczesnych rodziców. W ofercie TUBAN można znaleźć szeroki wybór zabawek wspierających rozwój dziecka: slimy, wyróżniane na targach zestawy kreatywne Tubi Jelly Planets 3D, piasek dynamiczny czy pianki multisensoryczne Shock oraz produkty kreatywne.
Źródła:
https://isbiznes.pl/2023/02/15/rynek-zabawek-w-polsce/
https://straitsresearch.com/report/educational-toys-market
https://www.eurodev.com/blog/5-toy-industry-trends-in-europe
https://explodingtopics.com/blog/toy-industry-trends
https://edxeducation.com/covid-19-leads-to-boom-in-educational-toy-market/
https://www.technavio.com/report/toys-market-size-analysis-in-europe-industry
https://www.fortunebusinessinsights.com/educational-toys-market-106324
Materiał partnerski firmy Tuban.