
Jak podaje portal poradnikprzedsiebiorcy.pl, w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie dwóch projektów ustaw, których celem jest zmiana sposobu naliczania stażu pracy. Proponowane zmiany mają zlikwidować nierówności w traktowaniu pracowników ze względu na rodzaj wcześniej podejmowanej przez nich aktywności zawodowej.
Nowelizacja zakłada, że do stażu pracy – mającego wpływ m.in. na prawo do urlopu wypoczynkowego – będzie można zaliczyć również okresy związane z:
- działalnością pozarolniczą: prowadzenie własnej firmy lub współpraca z kimś, kto taką działalność prowadzi, wykonywanie tzw. wolnego zawodu,
- umowami cywilnoprawnymi: wykonywanie umów zlecenia, o świadczenie usług, czy umów agencyjnych,
- spółdzielniami: członkostwo w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i spółdzielniach kółek rolniczych,
- pracą za granicą: inna niż zatrudnienie, działalność zarobkowa wykonywana poza Polską,
- zawieszeniem działalności gospodarczej: czas zawieszenia firmy na czas opieki nad dzieckiem, pod warunkiem opłacenia składek emerytalno-rentowych.
Potwierdzenie okresów działalności czy umów zlecenia ma się odbywać głównie na podstawie danych z ZUS. W przypadkach, gdzie ZUS nie posiada informacji (np. praca za granicą), to pracownik będzie musiał sam dostarczyć dokumentację potwierdzającą dany okres.
Nowe przepisy – jeśli zostaną przyjęte przez parlament i podpisane przez prezydenta – mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Ten długi okres przejściowy (vacatio legis) ma dać firmom czas na przygotowanie się do nowych obowiązków.
Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Po zmianach więcej pracowników będzie miało prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego (np. 26 dni zamiast 20), wyższych odpraw czy dodatkowych świadczeń, które są zależne od długości stażu pracy. Pracodawcy będą musieli ponownie przeliczyć staż pracy swoich pracowników z uwzględnieniem nowych zasad. Może to oznaczać konieczność zebrania od pracowników dodatkowych dokumentów potwierdzających wcześniejsze okresy aktywności zawodowej (np. zaświadczenia z ZUS).
Dłuższy staż pracy może oznaczać wyższe koszty związane z urlopami, odprawami, nagrodami jubileuszowymi czy innymi świadczeniami. Konieczne może być też zaktualizowanie wewnętrznych regulaminów pracy i wynagradzania, zwłaszcza jeśli przewidują one dodatkowe benefity uzależnione od stażu pracy.