Targi FIT 0/16 w Brazylii będą od 2016 r. organizowane przez Koelnmesse.
Targi FIT 0/16 w Brazylii będą od 2016 r. organizowane przez Koelnmesse. Fot. Koelnmesse

Firmom z Europy będzie teraz łatwiej wejść na rynek brazylijski. Koelnmesse kupiło firmę Interfeiras Eventos, organizującą od 23 lat w São Paulo targi mody dziecięcej FIT 0/16. To największe tego typu wydarzenie w Ameryce Południowej.

Targi FIT 0/16 odbywają się dwa razy w roku: w czerwcu i listopadzie. Każda edycja gromadzi 120-130 wystawców i ok. 6 tys. gości, głównie z Brazylii i sąsiednich krajów. Choć wystawa skupia się na modzie dziecięcej, pojawiają się na niej również firmy oferujące inne produkty dla najmłodszych. To dlatego, że w Brazylii nie ma osobnej imprezy poświęconej takiemu asortymentowi.

Dotychczasowi właściciele Interfeiras Eventos chcą już przejść na emeryturę i cieszą się, że przekazują swój biznes w dobre ręce. Aby transformacja przebiegła gładko, w 2016 r. będą jeszcze zaangażowani w organizację FIT 0/16.

Celem Koelnmesse jest rozwinięcie targów i wzmocnienie ich międzynarodowego charakteru. Wystawa ma również zostać poszerzona o artykuły dla dzieci i niemowląt. Niemcy chcą w ten sposób ułatwić wystawcom Kind + Jugend dostęp do południowoamerykańskich klientów. W samej Brazylii żyje ok. 40 mln dzieci, a wartość rynku odzieży dziecięcej określa się na 45 mld euro, co oznacza drugą pozycję na świecie.

– Wiele firm rozważających wejście do Brazylii boi się zaporowych ceł, ale niepotrzebnie. Wysoka cena produktu jest tam postrzegana jako wyznacznik jego jakości. Jeżeli coś jest tanie, zamożni rodzice postrzegają to jako kiepskie – uważa Katharina Gründig Figueiroa, zajmująca się w Koelnmesse zagranicznymi targami. Jej zdaniem to właśnie na tej grupie klientów warto się skupić.

Opłaty importowe nie są jedyną barierą. Niewielu Brazylijczyków mówi po angielsku, w większości przypadków trzeba porozumiewać się po portugalsku. Rynek nie jest jeszcze tak rozwinięty, jak w Europie – foteliki samochodowe są przez wiele osób uważane jako kłopotliwe, foteliki rowerowe i kaski są nowinką. Do tego dochodzą wysokie wymagania odnośnie bezpieczeństwa i wszechobecna biurokracja.

– Producentom z innych krajów radzimy znaleźć na miejscu dobrego dystrybutora. Kogoś, kto zbierze wszystkie wymagane pieczątki na dokumentach, pomoże dotrzeć do sprzedawców i doradzi, jakie wzornictwo najlepiej się sprawdzi. To duże wyzwania, dlatego naszym celem będzie przybliżanie tego rynku i rzetelne informowanie o nim – deklaruje Katharina Gründig Figueiroa.

W 2014 r. na FIT 0/16 prezentowała się polska marka Katie Baby. – Kolonia przejmuje te targi? To świetna wiadomość! – komentuje właścicielka firmy. W rozmowie z „Branżą Dziecięcą” Katarzyna Lisiecka potwierdza, że rynek brazylijski jest dla Europejczyków bardzo trudny. – Tam wszystko funkcjonuje inaczej. Nikt nie chce płacić producentowi z góry, wszyscy żądają 30-dniowego terminu. Z kolei nam trudno się na to zdecydować, dopóki odbiorca nie pokaże, że można mu ufać. Procedury celne są tak skomplikowane, że nawet firma, która zajmuje się tym na co dzień, nie jest w stanie określić wszystkich kosztów, dopóki nie dojdzie do rzeczywistej transakcji. Wszyscy dodają tylko, że „bez dodatkowych opłat się nie obejdzie”. Dla pojedynczej firmy to droga przez mękę. Ale skoro wchodzą w to Niemcy, może łatwiej będzie zebrać np. 10 dostawców i zrobić to wspólnie, dzieląc się kosztami i doświadczeniami – podsumowuje założycielka Katie Baby.

Targi FIT 0/16 w Brazylii będą od 2016 r. organizowane przez Koelnmesse.
Targi FIT 0/16 w Brazylii będą od 2016 r. organizowane przez Koelnmesse. Fot. Koelnmesse

fit0168648

fit0168650

fit0167016

fit0168389

fit0168765

fit0168755