
W środę, 7 października, w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Britax Römer. Spotkanie poświęcone było prezentacji wyników badaniaState of safety obejmującego grupę ponad 4500 rodziców, przeprowadzonego w 6 krajach europejskich: Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Szwecji.
Raport analizuje postawy wobec kwestii bezpieczeństwa dzieci w podróży w różnych krajach Europy. Z badania wynika, że prawie połowa rodziców za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa swoich dzieci uważa wypadki samochodowe.
24% respondentów stwierdziło, że czeka z zakupem pierwszego fotelika aż do narodzin dziecka. W Polsce taką decyzję podjęło 48% rodziców. Z wykwalifikowanej pomocy przy montażu pierwszego fotelika skorzystało 38% respondentów, 12% przyznało, że zamontowało go bez żadnych wskazówek. Prawie co dziesiąty rodzic (9%) zadeklarował, że nie sprawdzał przed zakupem czy fotelik pasuje do jego samochodu. Aż 19% szukało wskazówek na ten temat w internecie, ale fizycznie nie sprawdziło dopasowania fotelika do auta.
Jedna trzecia badanych (33%) przyznała, że pozwala swoim dzieciom podróżować w ogóle bez odpowiedniego fotelika (najczęściej Szwedzi, prawie 43%). Większość (44%) zdecydowała się na taki ruch, ponieważ w danym momencie nie miała „pod ręką” żadnego lub odpowiedniego fotelika dla swojego dziecka, a część ankietowanych stwierdziła, że nie umiała go po prostu właściwie zamontować. Najrzadziej takie ryzyko podjęli Polacy (27% badanych).
33% uczestników badania przyznało, że zdarzyło im się przewozić dzieci bez odpowiedniego fotelika. Jedna trzecia ankietowanych potwierdziła, że przekracza dozwoloną prędkość, gdy pasażerem w samochodzie jest dziecko.
Polscy rodzice zajęli niechlubne pierwsze miejsce w kwestii prowadzenia samochodu z dzieckiem na kolanach. Postąpiło tak aż 14% Polaków, przy europejskiej średniej wynoszącej 9%.
Prawie jedna piąta respondentów wydała na zakup pierwszego fotelika mniej niż 70 euro, 67% – przeznaczyło więcej na telefon lub tablet.
Nieco mniej niż połowa respondentów stwierdziła, że nie nadąża za aktualnymi przepisami dotyczącymi fotelików samochodowych.
Polskim dystrybutorem marki Britax Römer, która przeprowadziła badanie State of safety, jest firma Akpol.
