Po raz pierwszy od 8 lat o 2% spadła w ubiegłym roku sprzedaż zabawek w krajach należących do pierwszej piątki największych europejskich rynków zabawkowych – wynika z najnowszego raportu amerykańskiej grupy badawczej NPD.
Analitycy uzasadniają ten spadek słabszym popytem na nowe produkty, które pojawiły się w sklepach w 2012 r. W Anglii sprzedaż zabawkowych premier stanowiła 31% ogółu transakcji (mniej o 3% w porównaniu z 2011 r.). Podobną tendencję zauważono również na rynkach: francuskim, niemieckim, włoskim oraz hiszpańskim.
Twórcy raportu podkreślają, że pomimo gorszych wyników finansowych związanych ze sprzedażą nowości, w ubiegłym roku pojawiły się produkty, na które popyt był bardzo duży. Seria Lego Friends została przez NPD oceniona jako najpopularniejszy ubiegłoroczny debiut zarówno w Europie jak i w USA. Grudniowym przebojem w Wielkiej Brytanii okazała się gruntownie odświeżona wersja Furby’ego zaproponowana przez Hasbro.
Najlepiej sprzedającym się w ubiegłym roku produktem na rynkach europejskiej piątki był tablet InnoTab (VTech). W Wielkiej Brytanii wśród zabawkowych hitów znalazł się również tablet LeapPad (Leap Frog). Francuscy klienci chętnie kupowali Beyblade Metal Fusion (Hasbro), a niemieccy – Kalendarz Adwentowy (Playmobil). We Włoszech szczególną popularnością cieszyła się lalka Cicciobello (Giochi Preziosi), natomiast w Hiszpanii seria Monster High (Mattel).
Fot. BranzaDziecieca.pl