Allegro, Amazon, eBay – która platforma sprzedażowa będzie najlepsza dla twojego biznesu? Fot. Depositphotos.com

Branża e-commerce rozkwita, a liczba wartych uwagi marketplace’ów jest spora. Sprzedaż na platformie otwiera przed biznesem nieskończone możliwości. Wystarczy zauważyć, że sprzedając stacjonarnie i tylko na rynku krajowym, docierasz zaledwie do 0,8% potencjalnych klientów.

 

 

Wybór odpowiedniego marketplace’u pozwoli ci na dotarcie do prawie 200-krotnie większego grona odbiorców. W Polsce z internetu korzysta „tylko” 28 mln użytkowników. W Unii Europejskiej – 637 mln. Co więcej, pod koniec 2020 r. ponad połowa sprzedaży e-commerce odbyła się za pośrednictwem marketplace’ów, a ich wartość w Europie przekroczyła 15 mld euro!

Chociaż mówiąc o marketplace’ie, najczęściej myślimy o Amazonie (i trudno się dziwić, w końcu to największy gracz na rynku, warty dziesiątki miliardów euro), zapewniam, że istnieje jeszcze co najmniej kilka innych platform, które są warte uwagi.

AMAZON
Ten internetowy gigant zaczynał w 1994 r. jako e-księgarnia. Obecnie jest największą firmą logistyczną z szeroką gamą własnych produktów, handlującą na całym świecie. Amazon może się pochwalić kilkoma milionami sprzedawców na całym świecie i 59,7 mln unikalnych wejść miesięcznie w samej Wielkiej Brytanii. Prowizja wynosi od 7 do 15%, czyli podobnie jak na innych popularnych platformach.

Jedną z jej zdecydowanie największych zalet jest możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy potencjalnych kupujących. Warto jednak wiedzieć, że jeśli zamierzasz sprzedawać więcej niż 40 produktów miesięcznie, Amazon będzie pobierał prowizję w wysokości 30 funtów. Cena może dodatkowo wzrosnąć, jeżeli będziesz wysyłać produkty za pośrednictwem centrum logistycznego. Dodatkowo Amazon umożliwia wysyłkę towarów bezpośrednio do klienta (FBM) lub do centrów logistycznych (FBA), które przejmą kwestię transportu w twoim imieniu. Innymi słowy, ma wszystkie narzędzia automatyzacji potrzebne do tego, żeby zamówienia dotarły na czas do klienta. Dodatkowo gigant oferuje wsparcie dla firm, które polega na tłumaczeniu treści aukcji praktycznie na każdy język.

ALLEGRO
Allegro jest niekwestionowanym numerem 1 w Polsce i nawet wejście Amazona nie było w stanie (przynajmniej na razie) tego zmienić. Znalazło się w czołówce 10 gigantów e-commerce na całym świecie według e-commercenews.eu. Każdego miesiąca tę platformę odwiedza prawie 200 mln użytkowników, a ona nieustannie się rozrasta.

Ten marketplace oferuje sprzedawcom wiele programów bonusowych (np. „Bonus dla kluczowych partnerów”). To świetne miejsce dla początkujących, które sprawdzi się idealnie na rozwinięcie skrzydeł.

EBAY
eBay powstał już w 1995 r. i 2 lata temu obchodził 25. urodziny. Od tego czasu nieustannie zwiększa zasięgi. Może pochwalić się 171 mln sprzedawców na całym świecie i 2 mld transakcji dziennie.

To idealna propozycja dla wszystkich, którzy uwielbiają aukcje, pchle targi lub chcą po prostu dotrzeć do zagranicznych klientów. eBay jest szczególnie popularny wśród kolekcjonerów i łowców okazji. Do jego plusów można z całą pewnością zaliczyć ogromne zasięgi, mnogość interfejsów i stosunkowo niskie prowizje, a do minusów wysoką konkurencję i powiązanie z PayPalem (co dla niektórych może być jednak zaletą). Prowizja na tym portalu wynosi od 4,5 do 10,5%.

ETSY
To wyjątkowa platforma dla artystów i twórców rękodzieła. Obecnie jest jednym z największych konkurentów dla wszystkich platform zajmujących się sprzedażą online. Mimo że Etsy nie oferuje takiego samego asortymentu jak Amazon czy eBay, bo nadal jest rynkiem z artykułami ręcznie robionymi, to przyciąga konkurencyjną liczbę  kupujących. Prowizja na portalu wynosi 3,5%.

Ogromnym plusem Etsy jest bardzo przejrzysty system opłat. Wystawienie ofert na platformie kosztuje zaledwie 13 pensów, a wszystkie oferty pozostają aktywne przez 4 miesiące. Dodatkowo Etsy oferuje rozległe usługi wsparcia dla sprzedawców, zaczynając od comiesięcznego biuletynu, przez dostęp do narzędzi do zarządzania sklepem, co jest  bardzo łatwe. Z kolei minusem jest dość ograniczony zasięg.

KAUFLAND
Zacznijmy od tego, że na tej platformie możesz sprzedawać zarówno hurt, jak i detal. Kaufland.de oferuje również mnóstwo dodatkowych usług, zaczynając od narzędzi marketingowych (SEO, SEA, porównywarki cen, broszury dla klientów), aplikacje e-commerce i specjalne oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Do tego dodajmy naprawdę prosty i intuicyjny onboarding przez EAN, wszystkie metody płatności, wsparcie sprzedawcy, ale przede wszystkim bardzo jasny i zrozumiały regulamin, dzięki czemu bez problemu zrozumiesz warunki współpracy.

Sama platforma jest łatwa i intuicyjna w użyciu, ale przecież to niejedyny powód, dla którego warto zainteresować się sprzedażą na Kaufland.de. Niemcy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie, z  milionami klientów. Kaufland jest odwiedzany przez ponad 32 mln klientów miesięcznie i może się pochwalić ponad 25 mln artykułów w ponad 5 tys. kategorii. Obecnie na Kaufland.de sprzedaje ponad 5 tys. firm i 1300 sklepów.

CDISCOUNT
Francuski rynek rozwija się w szalonym tempie. Dwa lata temu Francuzi na zakupy internetowe wydali ponad 90 mld euro. Eksperci notują tendencję wzrostową dla tego rynku. Dlaczego Cdiscount powinien cię zainteresować? Przede wszystkim dlatego, że otworzył się na Polaków, a poza tym Francja jest 6. co do wielkości rynkiem świata i 3. w Europie.

Cdiscount istnieje od ponad 20 lat. Może się pochwalić ponad 10 mln zarejestrowanych klientów i 20 mln unikatowych wejść. Na portalu jest ponad 10 tys. sprzedających z ponad 150 krajów, którzy oferują ponad 40 mln produktów w wielu kategoriach.

Nie jest to co prawda pierwszy wybór polskich sprzedawców, którzy chcą rozwinąć skrzydła na zagranicznych rynkach, ale to z pewnością najlepsze miejsce, jeśli chodzi o rynek francuski. Do ogromnych plusów Cdiscount można z pewnością zaliczyć usługę magazynowania (która jest darmowa przez pierwsze 2 tygodnie). Jest bardzo podobna do Amazon FBA i ma do dyspozycji ponad 500 tys. m² magazynów w dogodnych lokalizacjach.

CO NAJCZĘŚCIEJ SPRZEDAJE SIĘ NA CDISCOUNT?
• ubrania i buty (47%)
• książki (33%)
• AGD/RTV (33%)
• kosmetyki (28%)
• sport (19%)
• zabawki (17%)
• jedzenie (17%)

Wybór odpowiedniej platformy potrafi być wyzwaniem, ale pamiętaj, żeby dopasować marketplace do swoich potrzeb. Zastanów się, do jakich klientów chcesz dotrzeć, jakie produkty zamierzasz sprzedawać, i przeprowadź dokładną analizę konkurencji.

KRZYSZTOF SEMP
CEO Profitcrew.pl. Amazon & eBay ekspert i konsultant ds. e-commerce. Pasjonat e-commerce i nowych technologii. Od kilku lat zajmuje się zwiększaniem sprzedaży na Amazonie i eBayu. Doradza, prowadzi szkolenia, bloguje o marketplace e-commerce. Zajmuje się kreowaniem sprzedaży większości kategorii produktowych: od branży motoryzacyjnej, przez meble, aż po materiały budowlane. Jego domena to research produktowy, budowanie strategii sprzedażowych, tworzenie i optymalizacja ofert oraz marketing. Współzałożyciel agencji Profitcrew.pl.

Branża Dziecięca 3/2022