
Prowadzenie sklepu z artykułami dziecięcymi to wyjątkowe wyzwanie. Nie tylko musisz dbać o wyniki sprzedażowe, ale również stworzyć przyjazną atmosferę, która przyciągnie klientów i właściwych ludzi do twojego zespołu. Jedną z kluczowych rzeczy jest twój styl zarządzania. Daniel Goleman, światowej sławy psycholog, wyróżnił sześć stylów, które możesz wykorzystać w codziennej pracy z zespołem, aby uzyskać doskonałe biznesowe efekty.
STYL NAKAZOWY – kiedy zdecydowane działanie jest konieczne
Styl nakazowy sprawdza się w sytuacjach kryzysowych, gdy potrzebne są szybkie i konkretne decyzje.
W twoim sklepie stacjonarnym może być przydatny, gdy:
- wymagana jest natychmiastowa reakcja na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu ludzi w sklepie, np. podczas ewakuacji w sytuacjach awaryjnych;
- potrzebujesz szybkiej reorganizacji personelu podczas nieoczekiwanego natłoku klientów lub kolejek w kasach;
- wdrażasz nowe zasady sanitarne i procedury bezpieczeństwa, jak miało to miejsce podczas pandemii COVID-19;
- nastąpi awaria systemów kasowych.
W sklepie online styl nakazowy będzie idealny, gdy:
- pojawią się problemy techniczne z platformą e-commerce i trzeba będzie szybko zareagować;
- będzie trzeba zaktualizować ceny w przypadku błędów systemowych;
- dojdzie do przeciążenia serwerów;
- pojawi się sytuacja wymagająca kryzysowego PR, np. po pojawieniu się negatywnych opinii w mediach społecznościowych;
- wykryjesz wadliwą partię produktów.
Pamiętaj jednak, że długotrwałe stosowanie tego stylu może negatywnie wpłynąć na morale zespołu. Używaj go z umiarem i tylko wtedy, gdy sytuacja tego wymaga.
Jak wdrożyć styl nakazowy?
- Upewnij się, że potrafisz rozpoznać sytuacje, w których konieczna jest szybka decyzja.
- Zastanów się, jak dbasz o komunikację, aby mimo presji pracownicy czuli się bezpiecznie.
- Daj ludziom oddech i po trudnym okresie wracaj do bardziej otwartego stylu zarządzania.
Z życia managera, czyli styl nakazowy w praktyce:
Podczas przedświątecznego szczytu sprzedażowego w sklepie pojawia się informacja o wadliwej serii zabawek, które należy natychmiast wycofać ze sprzedaży. Manager wydaje konkretne polecenia: „Aniu, natychmiast zdejmij wszystkie produkty z serii XYZ z półek. Marku, przygotuj komunikat dla klientów i wywieś go przy wejściu. Zosiu, zadzwoń do wszystkich klientów, którzy kupili te zabawki w ostatnim tygodniu. Spotykamy się za 30 minut, żeby potwierdzić wykonanie zadań.”
STYL AUTORYTARNY – wyznaczaj cele i inspiruj
Styl autorytarny opiera się na przekazywaniu jasnej wizji oraz budowaniu autorytetu lidera. Sprawdza się, gdy chcesz zmotywować zespół do osiągania ambitnych celów.
W kontekście sklepu stacjonarnego możesz go wykorzystać do:
- wprowadzania nowych standardów obsługi klienta;
- organizacji sezonowych wydarzeń i animacji dla dzieci;
- wdrażania programów szkoleniowych dla personelu;
- reorganizacji przestrzeni sklepowej według nowej
koncepcji.
W sklepie online dobrze sprawdzi się:
- w rozwoju strategii content marketingowej;
- przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności w sklepie internetowym;
- podczas wdrażania programu lojalnościowego online;
- przy planowaniu strategii rozwoju e-commerce.
Jak wdrożyć styl autorytarny?
- Upewnij się, czy masz jasno określoną wizję, która inspiruje twój zespół.
- Zastanów się, czy twoje decyzje są konsekwentne
i czy wzbudzasz zaufanie wśród pracowników. - Przyjrzyj się, jak komunikujesz cele, aby były motywujące, a jednocześnie klarowne.
Kluczem jest jasne komunikowanie wizji i angażowanie pracowników w jej realizację. Pokaż zespołowi, jak ich codzienna praca przekłada się na zadowolenie małych klientów i ich rodziców.
Z życia managera, czyli styl autorytarny w praktyce:
Na spotkaniu manager wprowadza nową sekcję produktów ekologicznych: „Możemy stać się pierwszym wyborem dla rodziców poszukujących ekologicznych zabawek w mieście. W ciągu najbliższych trzech miesięcy stworzymy specjalną strefę ekozabawek. Każdy z was przejdzie szkolenie z trendów w rodzicielstwie i z materiałoznawstwa. Będziemy ekspertami, którzy nie tylko sprzedają produkty, ale też edukują rodziców w zakresie świadomych wyborów dla ich dzieci.”
STYL AFILIACYJNY – buduj pozytywne relacje
Główna idea stylu afiliacyjnego brzmi: ludzie przede wszystkim. Nadrzędnymi wartościami są harmonia i dobra atmosfera. Zgodnie z jego założeniami zadowolony pracownik to zadowolony klient.
Jak możesz wykorzystać ten styl na co dzień?
W sklepie stacjonarnym:
- organizuj cykliczne spotkania i szkolenia zespołu;
- wspieraj pracowników w trudnych sytuacjach osobistych;
- szukaj okazji do wspólnych działań, np. udziału w akcjach charytatywnych, inicjatywach sportowych;
- integruj nowych pracowników z zespołem.
Przykładowe zastosowanie tego stylu w sklepie online:
- organizuj wirtualne i stacjonarne spotkania zespołu e-commerce;
- twórz przestrzeń do dzielenia się wiedzą online, np. listę blogów, podcastów, dostępy do kursów, etc.;
- doceniaj sukcesy w sprzedaży internetowej;
- integruj zespół stacjonarny z zespołem online, np. podczas wspólnych szkoleń.
Jak wdrożyć styl afiliacyjny? Przede wszystkim sprawdź, jak odpowiesz na te pytania:
- Czy twoja komunikacja z zespołem jest jasna i otwarta?
- Jak często doceniasz i wspierasz swoich pracowników?
- Czy określasz cele, które motywują zespół do działania, zachowując jednocześnie harmonię?
Z życia managera, czyli styl afiliacyjny w praktyce:
Manager organizuje cykliczne, nieformalne okazje do spotkań, np. kręgle albo „zwykłą” kawę na zapleczu: „Napijmy się kawy. Przyniosłam ciasto, które upiekła moja córka. Ona też jest naszą małą testerką zabawek! ;)”
Dominika Maciejak
Pasjonatka handlu detalicznego, trenerka, blogerka. Pomaga zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tych działających w modelu omnichannel. Jej praktyczne i kompleksowe działania pomagają zaplanować, zbudować i wdrożyć doskonałą obsługę klienta. Dzięki temu właściciele i osoby zarządzające sklepem mogą wzmacniać pozycję swojej firmy na rynku.