
Proponujemy subiektywny przegląd nowości planszówkowych, które być może pomogą przetrwać jesień. Wśród propozycji pojawią się gry dla najmłodszych i takie, które podpowiedzą, co dobrego można zrobić dla Ziemi. Będzie też trochę egzotyki.
Zaczynamy od Granny. Bestsellerami ostatnich miesięcy są gry z serii Bajki: Jaś i Małgosia oraz Kopciuszek. Bardzo dobrze sprzedaje się nowa seria Już gram. W jej skład wchodzą gry: Śniadanko, Piżamki oraz Moje dinozaury. Gry są wyprodukowane w trendzie eko – nie zawierają plastikowych elementów, mają atrakcyjne ilustracje. Ćwiczą motorykę, spostrzegawczość, koncentrację, rozwijają słownictwo i wyobraźnię. Z gier rodzinnych prym wiodą: Kto pozmywa, Przewrotne żabki i Ryby mają głos. Są to gry w niewielkich pudełkach, świetne do zabrania w podróż.
W drugiej połowie roku Granna wprowadzi do sprzedaży m.in. następne 3 gry z serii Już gram: Latam, Pływam, Jeżdżę. To gry dla dzieci w wieku 2–4 lata. Wspomagają poznawanie otaczającego świata, stymulują rozwój umysłowy i emocjonalny. Pojawi się również Fiesta Mexicana – gra logiczna w meksykańskich klimatach, z elementami licytacji. Sprawdzi się na każdej imprezie i na rodzinnym stole. Kolejna propozycja warszawskiego wydawnictwa to Box Monster. – Na tę grę czekam z utęsknieniem. W Box Monster gracze wcielają się w ekipę ratunkową, która musi w błyskawicznym tempie wyciągnąć z paszczy potwora wszystkie przedmioty pokazane na kartach zdjęć rentgenowskich. Można używać tylko rąk. W serii Granna Expert szykujemy grę Gutenberg. Jej premiera ma się odbyć na targach w Essen. Jest to średnio trudna gra strategiczna przeznaczona dla 1–4 osób, w której gracze wcielają się w pionierów drukarstwa z XV wieku. Szykujemy jeszcze niespodziankę dla najmłodszych graczy. Mogę tylko zdradzić, że będą piękne ilustracje – zapowiada dyrektor ds. promocji Bożena Michalska. Firma cały czas świętuje 30. urodziny. Z tej okazji został przygotowany dodatek do Superfarmera.
WIRUS I ALICJA

– Absolutnym numerem jeden Wydawnictwa Muduko jest gra karciana Wirus. Polscy gracze pokochali ją nie tylko za przyjemną rozgrywkę. Dzięki tematyce i humorowi Wirus dał nam trochę uśmiechu w trudnym czasie pandemii. Jedną z naszych jesiennych nowości musi więc być kolejny dodatek do tej karcianki – Wirus Halloween pojawi się w sklepach jeszcze we wrześniu – mówi Iwona Ostrowska, Sales Marketing Manager Muduko.
Wydawnictwo przymierza się także do nowego asortymentu. Od października w ofercie firmy pojawią się gry książkowe. Dwie pierwsze to Koszmar Alicji w Krainie Czarów i Zły Czarnoksiężnik z krainy Oz. Obie pozwalają czytelnikom przeżyć własną przygodę w ikonicznych dla popkultury fabułach.
– We wrześniu na rynek trafią dwie wyczekiwane planszówki: Holi. Festiwal kolorów i Ghost Adventure. Pierwsza to abstrakcyjna gra logiczna z wyjątkową rozgrywką na trójpoziomowej planszy, a druga to przepiękna zręcznościówka, która podbiła już serca graczy we Francji. Obie z pewnością będą hitami tegorocznego sezonu świątecznego – zapowiada przedstawicielka wydawnictwa. Kolejne nowości to innowacyjne gry edukacyjne z segmentu premium: Rozpoznaj stworka i W co się ubrać.
DAWKA ZABAWY
Najchętniej kupowanymi ostatnio planszówkami z oferty Trefla są propozycje dla najmłodszych, które dodatkowo angażują całe rodziny. Wśród tych tytułów znajdziemy bardzo popularne gry z serii Boom Boom występujące w kilku odsłonach tematycznych, m.in. grę Skoczki, nawiązującą do planszówek sprzed lat. Nie można zapomnieć o bestsellerowych tytułach zręcznościowych, takich jak Mistakos lub Przeprowadzka, które stanowią świetną serię prostych gier. W dalszym ciągu na liście bestsellerów wydawcy utrzymuje się 5 sekund. – Ta gra podbiła serca nie tylko dzieci, lecz także dorosłych. Postanowiliśmy wykorzystać ten fakt i stworzyć produkt, który połączy pokolenia. Tak powstała gra 5 sekund – dzieci kontra dorośli. Liczymy, że ta nowość niejednej rodzinie zapewni miło spędzone dni. W najbliższych planach mamy wydanie produktów kierowanych do młodzieży i dorosłych. Chcemy trochę urozmaicić przyjacielskie spotkania, wyjścia ze znajomymi czy studenckie imprezy. Już niedługo spodziewajcie się dawki dobrej zabawy i masy śmiechu, bo to bez wątpienia zapewnią nasze nowe planszówkowe tytuły – zapowiada przedstawicielka Trefla Aleksandra Krzymińska.
DLA ŚRODOWISKA
Niedawno na rynku pojawiła się nowa propozycja dla fanów planszówek. Firma Mamy to my została dystrybutorem marki Adventerra Games. – Dzięki tym grom dzieci doskonalą pamięć wzrokową, koncentrację, koordynację ręka–oko i logiczne myślenie. Planszówki poruszają także tematy związane z dbaniem o środowisko naturalne czy zwierzętami, którym grozi wyginięcie – mówi właścicielka Mamy to my Agnieszka Stępień. Dzieci podczas gry poznają odpowiedzi na pytania: dlaczego segregacja śmieci jest ważna i jakie korzyści dla nich samych i planety płyną z jedzenia sezonowych warzyw i owoców. Gry Adventerra Games uczą też oszczędzania i rozsądnego korzystania z zasobów Matki Ziemi.
W doborze i badaniu każdego tematu przewodniego planszówki biorą udział edukatorzy, pedagodzy i eksperci z danej dziedziny. Dzięki tak kompleksowemu podejściu i 20-letniej współpracy z przedszkolami i szkołami produkty tej firmy mogą być atrakcyjną pomocą dydaktyczną. Wszystkie gry wykonano z wysokiej jakości materiałów pochodzących z recyklingu i w 100% podlegających powtórnemu przetworzeniu. Nie zawierają żadnych tworzyw sztucznych. Nawet przezroczysta folia, której używa się do zabezpieczenia pudełka, pochodzi z trzciny cukrowej i jest biodegradowalna. Wszystkie gry zostały wymyślone, zaprojektowane i opracowane w Szwajcarii. Współpraca z dostawcami, którzy są blisko, magazyn centralny we Włoszech, fabryki w Polsce i we Włoszech – wszystko to ma realny wpływ na zmniejszenie emisji CO2 i śladu ekologicznego wynikającego z transportu i przepływu surowców.
QUIZ I KALAMBURY
Jedną z niespodzianek przygotowanych przez Alexandra są nowe drewniane wersje popularnych gier takich jak: Chińczyk, Trylma czy Młynek. Kolejna propozycja firmy to Kalendarium – quiz sprawdzający wiedzę historyczną, a także pozwalający wykazać się znajomością niezwykle różnorodnych dziedzin. – Gracze na całym świecie szukają gier odpowiednich dla dzieci, ale zapewniających również mnóstwo frajdy rodzicom. O łatwych do zapamiętania zasadach, aby zachęcić do zabawy nawet osoby niegrające regularnie. Międzypokoleniowych, by urozmaicić spotkania rodzinne. Wszystkie wymagania spełniają Kalambury na odwrót oraz Jak kura pazurem, które trafią w gusta wielu odbiorców. Ta pierwsza ma wszystko to, co najlepsze w klasycznej zabawie, a także niweluje monotonność i powtarzalność za sprawą nowych rozwiązań. Natomiast Jak kura pazurem to zwariowana przygoda, w której gracze muszą narysować nietuzinkowe hasła słabszą ręką, a czasami nawet stopą lub ustami – mówi przedstawicielka firmy Monika Mikulska.
Autor: Anna Orleańska
Branża Dziecięca 5/2021