Przed wejściem na rynki zagraniczne warto poznać obowiązujące tam przepisy podatkowe.

Autor – Szymon Niestryjewski
Coraz więcej krajowych producentów, dystrybutorów i sklepów planuje ekspansję na kolejne rynki. Nic w tym dziwnego, polskie produkty cieszą się sporym uznaniem za granicą. Jednak wcześniej warto poznać przepisy podatkowe, które obowiązują na terenie danego kraju. Inaczej potencjalnie intratny biznes może przynieść spore straty.

Bez problemu i dodatkowych formalności można sprzedawać towary do wszystkich krajów Unii Europejskiej. Jest jednak pewne „ale” – należy uważać, aby nie przekroczyć limitów rocznej sprzedaży w danym kraju. A co, jeśli do tego dojdzie? Wtedy konieczna będzie rejestracja na VAT w kraju, do którego wysyłane są towary. Co ważne, Unia Europejska nie prowadzi wspólnej, ujednoliconej polityki podatkowej. Oznacza to, że każdy kraj członkowski ma własne przepisy, regulacje i stawki. Podobnie jest z VAT. Państwa członkowskie indywidualnie ustaliły limity rocznej sprzedaży, po których przekroczeniu obowiązkowo należy zarejestrować się jako płatnik VAT w danym kraju i tam odprowadzać podatki. W Niemczech rejestracja jest wymagana po przekroczeniu rocznej sprzedaży na poziomie 100 000 euro, we Francji jest to 35 000 euro, a w Wielkiej Brytanii 70 000 funtów.

Ważne! Roczna sprzedaż w tym przypadku jest rozumiana jako sprzedaż z 12 miesięcy, a nie roku kalendarzowego.

Nie tylko stawki się różnią, lecz także procedura rejestracji i rozliczania podatku. Często lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z firmy księgowej specjalizującej się w e-commerce lub działającej na danym rynku.

CO Z TYM VAT-EM?
Rejestracja to nie wszystko. Po niej wystawiane faktury będą musiały zawierać zagraniczny VAT, a rozliczenia tego podatku muszą spełniać wymagania danego systemu podatkowego. Co oczywiste, konieczne będzie również odprowadzanie VAT w konkretnym kraju. Gdy firma magazynuje towary na terenie innego kraju Unii Europejskiej, rejestracja na VAT jest obowiązkowa, bez względu na obowiązujące tam limity sprzedaży. Niezależnie od rocznej sprzedaży istnieje możliwość dobrowolnej rejestracji na VAT w innym kraju. Często może to być korzystna podatkowo decyzja – VAT w Wielkiej Brytanii na ubrania dla dzieci do 14. roku życia wynosi 0%. Co ważne, wszystkie przedstawione informacje dotyczą sprzedaży na terenie UE, ale odnoszą się do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. A co z firmami?

Sprzedaż towarów do innych przedsiębiorstw na terenie UE jest objęta zerową stawką VAT w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W tym przypadku obie firmy muszą mieć aktualny europejski numer VAT (VA–EU), towar fizycznie musi opuścić dany kraj, a jego dostarczenie musi być potwierdzone np. listem przewozowym. Sprzedawca nie pobiera VAT, kupujący musi wykazać zarówno VAT należny, jak i naliczony, w konsekwencji nie płaci podatku. Gdy zagraniczny odbiorca nie jest płatnikiem VAT, sprzedawca rozlicza się według stawki obowiązującej w jego kraju.

ŚWIATOWA EKSPANSJA
Jeśli firma chce importować produkty np. z Chin czy USA lub eksportować je do Japonii lub Peru koniecznie musi mieć numer EORI (Economic Operators’ Registration and Identification). Jest to numer rejestracyjny i jednocześnie identyfikacyjny każdego podmiotu gospodarczego prowadzącego wymianę handlową z krajami spoza Unii Europejskiej. Prościej – to unikalny kod służący do śledzenia i rejestrowania informacji celnych w obrębie UE. Składa się z kodu kraju, gdzie firma została zarejestrowana, oraz szeregu cyfr. W Polsce to połączenie numeru NIP lub REGON wraz z pięcioma zerami (np. L851141253800000). Aby otrzymać numer EORI, wystarczy wejść na stronę puesc.mf.gov.pl, wypełnić i przesłać wniosek. Wcześniej jednak należy założyć konto w systemie. Można również złożyć wniosek w wersji papierowej we wszystkich jednostkach administracji celnej. Rejestracja to jednorazowy proces, a nadanie numeru EORI jest bezpłatne. Ważne, aby wniosek zawierał wszystkie niezbędne dokumenty, m.in. odpis z rejestru KRS/EIDG, NIP, REGON. W innym przypadku nadany numer EORI będzie tymczasowy, a jego ważność minie po 30 dniach.

VAT KONTRA RESZTA ŚWIATA

Przy sprzedaży poza kraje Unii Europejskiej przedsiębiorca może zastosować stawkę 0% VAT. Rozlicza się wtedy tak samo jak w przypadku współpracy z firmami na terenie UE. Jednak aby było to możliwe, sprzedawca musi mieć niezbędne dokumenty potwierdzające wywóz konkretnego towaru poza UE, jeszcze przed złożeniem deklaracji VAT w urzędzie. Jeśli nie uda mu się tego zrobić w wymaganym terminie, ma kolejną, ale i ostatnią szansę w następnym miesiącu. Po tym czasie do transakcji musi doliczyć krajową stawkę VAT – 23%. Dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza UE jest komunikat IE-599 przesłany przez urząd celno-skarbowy.

Ważne! W sytuacji sprzedaży poza UE faktura musi być wystawiona ze stawką 0% VAT. Bez znaczenia jest waluta, jaka się na niej pojawi.

Choć może się to wydawać skomplikowane, często warto poświęcić więcej czasu na załatwienie formalności podatkowych, by zyskać kolejne rynki zbytu dla swoich produktów.

Branża Dziecięca 4/2020