Lego prowadzi kampanię Dziewczynki mogą wszystko. Fot. Materiały prasowe

Dzisiaj (11 października) obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziewczynek – święto ustanowione w 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. To dobra okazja, aby przyjrzeć się bliżej młodemu pokoleniu kobiet.

Zeszłoroczne badanie Grupy Lego i Instytutu Geeny Davis wykazało, że przypadki ograniczania kreatywności dzieci, szczególnie płci żeńskiej, i przypisywania im ról jest w społeczeństwie wciąż aktualny. Mimo, że zdecydowana większość (90%) dziewczynek w Polsce nie widzi przeszkód w tym, aby one grały w piłkę nożną, a chłopcy trenowali taniec, aż 43% z nich boi się wyśmiania z powodu używania zabawki przypisanej stereotypowo przeciwnej płci.

Jak wskazuje najnowszy raport Lego Play Well 2022, sami rodzice, którzy wzięli udział w badaniu, doświadczali w dzieciństwie ograniczeń związanych z płcią. Aż 4 na 10 dorosłych Polaków twierdzi, że w dzieciństwie spotkało się ze stereotypami dotyczącymi płci w zabawie. Funkcjonujące w świadomości społecznej schematy ograniczały w ten sposób możliwości rozwoju, poznawania świata i kształtowania indywidualnych charakterów dzieci. Co czwarty dorosły Polak przyznaje, że nie mógł bawić się w dzieciństwie zabawkami tradycyjnie kojarzonymi z płcią przeciwną, a 35% obawiało się bycia dręczonym z tego powodu.

W odpowiedzi na badania marka Lego kontynuuje w Polsce kampanię Dziewczynki mogą wszystko z udziałem Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.