Amazon daje wielkie możliwości wejścia na globalny rynek, ale każdy, kto nie stosuje się do zasad platformy, może spotkać się ze zdecydowanym działaniem ze strony marketplace’u, łącznie
z blokadą konta. Fot. Depositphotos.com

Rozpoczęcie sprzedaży na największym marketplace’ie na świecie wydaje się trudne, ale można spokojnie uznać, że to bardzo dobry krok biznesowy. Dla sprzedającego ważne jest, aby dostosować działania tak, by kupujący chciał wracać do jego sklepu. Łatwo niestety popełnić błędy, które mogą dużo kosztować.

 

 

Amazon jest największą platformą e-commerce na świecie i jednocześnie marketplace’em, który zawsze stawia klientów na pierwszym miejscu. To nie tylko świetne miejsce do rozpoczęcia przygody ze sprzedażą za granicą, lecz także szansa na rozwinięcie skrzydeł i ogromny wzrost sprzedaży. Niestety popełnienie niektórych błędów (często nieświadome) to szybka droga do blokady konta i utraty klientów. Innymi słowy: mimo że warto uczyć się na błędach, są takie, których lepiej unikać. Jakie nieprawidłowości najczęściej obserwuję u początkującego sprzedawcy na Amazonie?

1. Nie masz strategii działania
Bez dobrze przemyślanej strategii osiągnięcie sukcesu czy nawet utrzymanie się na Amazonie będzie ogromnym wyzwaniem. Niestety wielu sprzedawców działa chaotycznie, wychodząc z założenia, że nauczą się wszystkiego z czasem. To zgubne myślenie. Odpowiednio zaplanowana i wdrożona w życie strategia jest kluczowa, bo umożliwia konsekwentne posunięcia, ogranicza koszty i zwiększa zyski. Każda musi być uszyta na miarę. Jeśli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu skutecznej strategii, jako agencja Profitcrew możemy ci w tym  pomóc.

2. Źle wyliczasz ceny
Podczas handlowania na Amazonie ważne jest nie tylko wyliczenie, ale też nieustanne kontrolowanie cen produktów. Analizowanie marży i konkurencji to klucz do sukcesu. Wielu początkujących sprzedawców nie oblicza dokładnie, jakie są koszty wprowadzenia produktu na platformę, a także jakie koszty trzeba ponosić co miesiąc w związku z jego sprzedażą. A jest ich mnóstwo, zaczynając od produkcji, przez transport, kursy walut, marżę, kończąc na reklamie.

3. Przekierowujesz klientów z Amazona na swoją stronę internetową
Początkujący sprzedawcy nie zapoznają się dokładnie z regulaminem Amazona. Z jednej strony trudno się dziwić, w końcu każdy z nas wielokrotnie zaznaczył „akceptuję regulamin” przed przeczytaniem całości. Niestety na tej platformie taki błąd może dużo kosztować. Dodawanie adresu strony internetowej czy szczegółowych informacji o firmie to naruszenie zasad i będzie kosztować blokadę konta.

4. Nie odpowiadasz na czas na zapytania
Amazon wymaga, żeby sprzedający odpowiedział na kontakt ze strony klienta w ciągu 24 godzin: niezależnie od pory dnia, niezależnie od tego, czy są święta, czy weekend. Doba to jednak absolutne maksimum, a kluczem do dobrej komunikacji i zadowolenia klienta jest odpowiadanie w mniej niż godzinę od otrzymania wiadomości.

5. Nie przestrzegasz zasad i nie dopełniasz procedur wymaganych przez Amazon
Przeczytaj dokładnie regulamin Amazona i w razie wątpliwości koniecznie zwróć się o pomoc. Kto pyta, nie błądzi, a błąd na platformie jest kosztowny. Jeśli potrzebujesz pomocy lub masz wątpliwości, zwróć się do nas, znamy wszystkie zasady marketplace’u od podszewki.

6. Tworzysz więcej niż jedno konto
Otwierasz zapasowe konto na wypadek, gdyby pierwsze zostało zablokowane? Wbrew pozorom to właśnie najszybsza droga do blokady. Reguły Amazona są jasne i platforma bardzo dba o to, żeby każdy sprzedawca ich przestrzegał – na jednego sprzedawcę przypada jedno konto.

7. Kopiujesz treści innych sprzedawców
Niezależnie od platformy, na której sprzedajesz, kopiowanie ustawień sklepu, opisów czy grafik to strzał w kolano. Algorytmy Amazona błyskawicznie wykryją nawet zmienioną treść i usuną ofertę, najprawdopodobniej blokując też twoje konto.

8. Wybierasz zły rodzaj konta
Wybór odpowiedniego Selling Planu jest wyzwaniem i to właśnie tutaj początkujący sprzedawcy popełniają bardzo często błąd, który ma wpływ na ich wyniki sprzedażowe. Wybierając Selling Plan, musisz przeliczyć opłaty, a także zastanowić się, jakie produkty chcesz sprzedawać. Każdy plan stawia wymagania i daje korzyści, dlatego trzeba  dostosować go do swoich potrzeb. W razie popełnienia błędu możesz zmienić plan w ustawieniach konta lub kontaktując się z supportem.

9. Nie rozumiesz, w jaki sposób działa Amazon
Nie możesz traktować Amazona tak samo jak Allegro czy eBaya. Ta platforma działa inaczej i ma inne priorytety – zadowolenie klienta, terminowość i dostępność to tylko kilka z nich. Zanim rozpoczniesz sprzedaż, zastanów się, czy będziesz w stanie spełnić jej wyśrubowane wymagania. W innym wypadku bardzo szybko twoje konto zostanie zablokowane.

10. Zawierasz w tytule oferty informację o przecenie czy promocji
Umieszczenie takiej informacji może być kuszące, bo wyróżniłoby ofertę na tle wielu innych, niestety to naruszenie zasad, więc tego nie rób.

11. Używasz zakazanych przez Amazon słów w tytule aukcji
Tytuł aukcji musi być zgodny z wytycznymi. Nie może mieć więcej niż 100 znaków, musi się zaczynać od marki produktu i jeśli to możliwe, powinien zawierać cyfry. Czego unikać? Korzystania z kodu HTML, znaków specjalnych (& ! * $), pisania wersalikami.

12. Dodajesz do grafik teksty promocyjne
Często początkujący sprzedawcy myślą, że dodanie do zdjęć tekstów promocyjnych lub reklam zachęcających do zakupu jest dobrym krokiem marketingowym. Nic bardziej mylnego. Amazon już dawno wprowadził zakaz stosowania takich działań. Jeśli system wykryje obrazek z tekstem, aukcja zostanie zablokowana, a razem z nią całe konto może zostać zbanowane.

13. Nie usuwasz ze zdjęć obramowań, znaków wodnych, tekstów czy innych opisów
Wszystkie obrazy, które znajdują się na liście produktów, muszą być zgodne z Amazon’s Image Standards. Co to znaczy? Obrazek główny musi mieć białe, czyste tło, a wszystkie inne grafiki mają dokładnie odzwierciedlać  rzeczywisty produkt. To znaczy, że umieszczanie obramowań obrazu we wpisie jest zakazane. Możesz łącznie dodać 9 obrazów do oferty – jeden główny, który będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, i 8 dodatkowych, widocznych w opisie.

14. Opisy twojego produktu są niekompletne
Jeśli chcesz, żeby zainteresowanie twoim produktem było wysokie, musisz nie tylko przygotować oryginalne zdjęcia, lecz także wyczerpujący opis. Informacje muszą być zgodne z prawdą i wyczerpujące, tak by kupujący nie miał żadnych wątpliwości co do specyfikacji.

15. Wysyłka trwa dłużej, niż deklarujesz
Nikt nie lubi czekać na przesyłkę dłużej, niż zagwarantował sprzedawca. Szybka przesyłka ma ogromne znaczenie na Amazonie, gdzie klienci są przyzwyczajeni do błyskawicznie realizowanych zamówień. Konsekwencje związane z przedłużeniem terminu są poważne. Poza negatywną recenzją narażasz się na blokadę konta (jeśli sytuacja powtórzy się kilkakrotnie). Jeżeli terminowa dostawa jest dla ciebie problemem, powinieneś wdrożyć optymalizację niektórych procesów lub zastanowić się nad sprzedażą w modelu FBA.

16. Prosisz bliskich o wystawienie recenzji
Amazon wykorzystuje dane z social mediów i bardzo zaawansowane algorytmy, żeby sprawdzić, czy osoby, które  wystawiły opinię, są z tobą w jakiś sposób powiązane. Jeśli poprosisz kogoś bliskiego o wystawienie opinii, Amazon szybko to wyłapie, usunie recenzję i nawet zablokuje konto. To samo dotyczy opłacania opinii. Nie rób tego, możesz o wiele więcej stracić, niż zyskać.

17. Zakładasz, że kupujący przeczytali i znają politykę twojego sklepu
Klienci praktycznie nigdy do końca nie czytają regulaminu sklepu. Istnieje też spora szansa, że wielu z nich nie czyta w całości opisu produktu (czyli na przykład dopisku o wysłanie w wiadomości wybranego koloru czy wielkości produktu). Pamiętaj, żeby przypominać zasady zakupu wielokrotnie i w kilku miejscach.

18. Kłócisz się z klientami
Amazon wychodzi z założenia, że klient ma zawsze rację. Niestety kupujący potrafią być czasami niemili, aroganccy i trudni w komunikacji. Niezależnie od tego, jak bardzo chcesz im udowodnić, że masz rację, odpuść i za wszelką cenę staraj się być miły. W ostatecznym rozrachunku wyjdziesz na tym lepiej, bo Amazon i tak będzie trzymał stronę  kupującego.

Branża Dziecięca 1/2022

KRZYSZTOF SEMP
CEO Profitcrew.pl. Amazon & eBay ekspert i konsultant ds. e-commerce. Pasjonat e-commerce i nowych technologii. Od kilku lat zajmuje się zwiększaniem sprzedaży na Amazonie i eBayu. Doradza, prowadzi szkolenia, bloguje o marketplace e-commerce. Zajmuje się kreowaniem sprzedaży większości kategorii produktowych: od branży motoryzacyjnej, przez meble, aż po materiały budowlane. Jego domena to research produktowy, budowanie strategii sprzedażowych, tworzenie i optymalizacja ofert oraz marketing. Współzałożyciel agencji Profitcrew.pl.