Firma Orbico jest dystrybutorem serii zabawek stworzonych
we współpracy z influencerami. Fot. Materiały prasowe

Słowo „influencer” nie doczekało się jeszcze zręcznego polskiego odpowiednika. Pominiemy jednak tę niedogodność i przyjrzymy się temu, kto w ostatnim czasie, jako influencer właśnie, miał wpływ na branżę zabawek i artykułów dziecięcych. Okazuje się, że jedną z takich osób była siedmioletnia Nastya.

 

 

Dzięki swojej popularności w social mediach influencer wywiera wpływ na innych. Może ich zachęcić do określonych zachowań, decyzji oraz, co szczególnie interesuje firmy, zakupów. To najczęściej ktoś, kto prowadzi blog, vlog, ma konto na YouTube’ie, TikToku lub innym portalu społecznościowym i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób. Z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą IQS wynika, że profil lub kanał przynajmniej jednego influencera śledzi 21 mln Polaków. Najaktywniejsze są osoby w wieku 16–24 lata, które oglądają średnio 64 konta wybranych influencerów. Największa liczba obserwowanych kont w tej grupie wiekowej to konta instagramowe. Na kolejnych miejscach plasują się TikTok, YouTube, Facebook i Twitter. – Odnoszę wrażenie, że kontakt z treściami publikowanymi przez influencerów w niektórych grupach wiekowych jest częstszy niż kontakt z członkami rodziny: 87% badanych przyznaje, że ma taki kontakt przynajmniej kilka razy w tygodniu, a połowa deklaruje niemal codzienny kontakt z treściami tworzonym przez influencerów – skomentowała wyniki badania Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.

Influencerzy działający w mediach społecznościowych nie tylko budują długofalowe relacje z odbiorcami, lecz także zamieniają swoją obecność w internecie w lukratywne biznesy. Coraz częściej tworzą własne marki, biorą udział w dużych komercyjnych projektach lub zawierają korzystne finansowo kontrakty reklamowe.

DOCHODOWE DZIECI
Niektórzy zaczynają tę działalność bardzo wcześnie. Przykładem mogą być choćby mieszkający w Dubaju bracia Vlad i Niki, prowadzący na YouTube’ie kanał z treściami dla przedszkolaków. Chłopcy zdobyli dotychczas ponad 170 mln subskrybentów na całym świecie. Nagrywane przez nich filmiki średnio mają ok. 5 mld wyświetleń miesięcznie. Latem 2021 r. na rynek trafiła linia zabawek powstała we współpracy braci z firmami Playmate Tiys i Zuru Toys. W planach jest m.in. kolekcja odzieży dziecięcej.

Filmiki sióstr Ashley i Emmy, znanych głównie na TikToku jako duet WeWearCute, obejrzano w ubiegłym roku ponad 2 mld razy. Ich profil w tym medium obserwuje ponad 11 mln osób. Siostry w biznesie reprezentuje firma The Joester Loria Group. Dziewczyny wspierają swoim wizerunkiem m.in. kolekcje odzieży, artykuły kreatywne i zabawki (mają na koncie współpracę z firmą Spin Master). W planach są produkty elektroniczne i artykuły domowe.

Siostrom Trinity i Beyond z kolei najwyraźniej nieźle wychodzi wygłupianie się z rodzicami w filmikach pokazywanych na YouTube’ie. Blisko 7 mln subskrybentów, ponad 3 mld wyświetleń – to musiało zaowocować kontraktem licencyjnym. Firma Semaphore Licensing we współpracy z dziewczętami wprowadziła do sprzedaży m.in. zabawki, artykuły papiernicze, piżamy i obuwie.

Pora na kogoś z pierwszej ligi dziecięcych influencerów. Mieszkająca na Florydzie Nastya Radzinskaya prowadzi na YouTube’ie kanał Like Nastya, który ma 200 mln subskrybentów. Opublikowany w sieci film z 7. urodzin dziewczynki obejrzano ponad 164 mln razy. Według szacunków magazynu Forbes Rosjanka roczne zarabia ok. 18,5 mln dolarów. Firma, która ją reprezentuje, IMG, wprowadziła na rynek m.in. obuwie, produkty outdoroowe, napoje, żywność, produkty dla zwierząt i meble.

POLSKIE PRZYPADKI
W tym roku w ofercie Orbico pojawiła się marka InfluHeroes przygotowana we współpracy z influencerami: Martyną Zabawą, Pawłem Malinowskim i Miss Agą. Średnia liczba wyświetleń ich kanałów na YouTube’ie wynosi łącznie ponad 18 mln miesięcznie. – Jestem dumny, że to Orbico jako pierwsze wprowadza na polski rynek nowatorską kolekcję zabawek stworzoną we współpracy z najpopularniejszymi influencerami. InfluHeroes to wyjątkowy projekt, który ucieszy młodych konsumentów – pierwszy raz mają możliwość zakupienia zabawek sygnowanych przez swoich ulubieńców z YouTube’a – powiedział Bartosz Ulman, Toys Division Manager w Orbico.

Kolekcja InfluHeroes obejmuje m.in. lalki inspirowane wyglądem influencerów, produkty umożliwiające wcielenie się w rolę ulubionego youtubera oraz przedmioty kolekcjonerskie. Polska kolekcja InfluHeroes to część międzynarodowego projektu firmy Top Kiz, angażującego najbardziej znanych influencerów z kategorii zabawek. Martyna Zabawa, Paweł Malinowski i Miss Aga są pierwszymi polskimi youtuberami zaproszonymi do udziału w tym projekcie. – Intensywnie pracowaliśmy, by odpowiednio przygotować się do wejścia na polski rynek z marką InfluHeroes. Jestem przekonany, że wysoka innowacyjność produktów przyciągnie uwagę i pozwoli dotrzeć do nowej grupy konsumentów – subskrybentów YouTube’a – powiedział Niccolo Berte, dyrektor generalny Top Kiz.

KOLEKCJA I LAKTATOR

Maffashion została ambasadorką marki Lovi.
Fot. Materiały prasowe

Współpracę z branżą dziecięcą nawiązała w tym roku również Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion, która od kilku lat prowadzi blog internetowy poświęcony modzie. Jej konto na Instagramie obserwuje ok. 1,4 mln osób. Maffashion została ambasadorką polskiej marki Maylily, oferującej m.in. akcesoria dla dzieci i niemowląt. Jednym z elementów współpracy będzie zaprojektowana przez influencerkę dziecięca kolekcja. Maffashion została również ambasadorką laktatora Expert 3D Pro marki Lovi. Kampania z jej udziałem była prowadzona pod hasłem Lovi, kiedy kochasz  najbardziej, a celem – wsparcie mam mających trudności z laktacją. – Zdecydowałam się zostać ambasadorką laktatora Lovi Expert 3D Pro, ponieważ produkty tej marki towarzyszyły mi od początku, kiedy na świecie pojawił się Bastek. Używałam smoczków, butelek i bardzo cenię sobie tę markę – powiedziała Julia Kuczyńska.

 

Autor Anna Orleańska

Branża Dziecięca 5/2021