market research
Firma NPD uznała, że badanie rynku zabawek w Polsce jest nieopłacalne. Fot. Pressfoto – Freepik.com

Firma badawcza NPD kończy działalność w Polsce. Powodem jest nieopłacalność prowadzenia panelu, gromadzącego dane o rynku zabawek w naszym kraju. Informacje będą zbierane do końca czerwca, ostatni raport klienci NPD otrzymają na początku lipca.

Amerykańska firma prowadzi badania rynkowe w różnych branżach w ok. 20 krajach świata. W Polsce przez ostatnie lata zbierała dane o sprzedaży zabawek w sieciach handlowych: Smyk, Empik, Tesco, Carrefour, Toys R Us i Makro. Ostatnio współpracowała łącznie z kilkunastoma podmiotami (dostawcami i odbiorcami danych).

Dane NPD obejmowały wprawdzie tylko wycinek rynku, ale były bardzo szczegółowe. W panelu badawczym była rejestrowana informacja o każdej zabawce przechodzącej przez kasy w wymienionych sieciach. Pozwalało to firmom mającym dostęp do tych danych precyzyjnie analizować sprzedaż i udziały w rynku oraz monitorować konkurencję.

Decyzja o zamknięciu polskiego oddziału oznacza, że jedyną firmą dostarczającą raporty o branży zabawek w Polsce jest obecnie Euromonitor. Są to jednak zupełnie inne dane, pochodzące głównie z ogólnodostępnych informacji statystycznych oraz wywiadów z producentami. Nie są tak przydatne w działalności operacyjnej – służą raczej oszacowaniu atrakcyjności danego rynku.