UOKiK zapowiada w nowym roku kontrole sprawdzające, czy właściciele sklepów dostosowali swoją działalność do nowych przepisów. Fot. BranzaDziecieca.pl

Na początku 2016 r. UOKiK planuje przeprowadzić kompleksowe kontrole mające na celu sprawdzenie czy przedsiębiorcy dostosowali swoją działalność do obowiązującej od grudnia 2014 r. ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym.

Nowe przepisy zmieniły zasady zakupów w sklepach tradycyjnych, w internecie i na pokazach, a także składania reklamacji. UOKiK sprawdzi, czy przedsiębiorcy dostosowali swoją działalność do nowych przepisów, które m.in. wydłużyły z 10 do 14 dni prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość, wprowadziły nową procedurę reklamacji oraz wymóg uzyskania od konsumenta wyraźnej zgody na wszelkie dodatkowe płatności.

Konsekwencją stwierdzonych nieprawidłowości będą postępowania administracyjne w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W toku takich postępowań UOKiK może nakazać zaniechanie niedozwolonej praktyki oraz nałożyć karę do 10% obrotu. W uzasadnionych przypadkach urząd może też wystąpić do przedsiębiorców o dobrowolne zaniechanie niedozwolonych praktyk.

UOKiK zapowiada w nowym roku kontrole sprawdzające, czy właściciele sklepów dostosowali swoją działalność do nowych przepisów. Fot. BranzaDziecieca.pl