Maja Makowska została ambasadorką nowej lalki Barbie z cukrzycą typu 1, fot. Mattel

Nowa lalka, będąca częścią popularnej linii Barbie Fashionistas, została stworzona z myślą o zwiększeniu reprezentacji i inkluzywności w zabawie, umożliwiając większej liczbie dzieci zobaczenie siebie w świecie Barbie. Lalka ma również inspirować do zabawy, która uczy empatii, akceptacji i otwartości – wartości od lat stanowiących fundament misji marki.

Wprowadzenie lalki Barbie z cukrzycą typu 1 to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na zabawki, które odzwierciedlają różnorodność współczesnego świata. – To ważny krok w realizacji naszego zobowiązania do promowania inkluzywności i zwiększania reprezentacji w świecie zabawy – powiedziała Krista Berger, Senior Vice President Barbie oraz Global Head of Dolls. – Barbie odgrywa istotną rolę w tym, jaki dzieci postrzegają świat. Pokazując również takie doświadczenia jak życie z cukrzycą typu 1, sprawiamy, że więcej dzieci może odnaleźć siebie w zabawie i lalce, którą kochają.

Autentyczność w każdym detalu

Mattel nawiązał współpracę z organizacją Breakthrough T1D (wcześniej JDRF) – globalnym liderem w badaniach i działaniach  na rzecz społeczności dotkniętej cukrzycą typu 1 – aby zapewnić wierność i dokładność w odzwierciedleniu codzienności osób żyjących z tą chorobą. Dzięki konsultacjom z ekspertami zadbano o każdy szczegół, od akcesoriów po elementy garderoby:

  • System ciągłego monitorowania glikemii (CGM): Lalka nosi na ramieniu czujnik CGM, przymocowany za pomocą plastra medycznego w kształcie serca w charakterystycznym odcieniu różu. W zestawie znajduje się także telefon z aplikacją, która pomaga śledzić wyniki.
  • Pompa insulinowa: Do pasa lalki przymocowana jest pompa insulinowa – niewielkie, noszone na co dzień urządzenie dawkujące odpowiednią porcję insuliny.
  • Strój w niebieskie grochy: Lalka ma na sobie bluzkę i dopasowaną spódnicę z falbanką. Zarówno kolor niebieski, jak i motyw grochów nawiązują do międzynarodowych symboli świadomości cukrzycy.
  • Torebka: Uzupełnieniem zestawu jest pastelowoniebieska torebka, idealna do przechowywania wszystkich niezbędnych akcesoriów.

– Byliśmy ogromnie podekscytowani, gdy Barbie zaprosiła nas do współpracy przy tworzeniu lalki z cukrzycą typu 1 – powiedział dr Aaron J. Kowalski, CEO Breakthrough T1D. – Sam choruję na cukrzycę typu 1 od 13. roku życia, a mój brat od trzeciego, dlatego ten projekt ma dla mnie szczególne, osobiste znaczenie. To niezwykle ważne, że możemy wspólnie zwiększać świadomość choroby, która dotyka tak wiele rodzin. To zaszczyt współpracować z marką, która – podobnie jak my – wierzy, że życie z cukrzycą typu 1 może być pełne, aktywne i szczęśliwe.

Wsparcie w Polsce i na świecie

Ambasadorką projektu w Polsce została Maja Makowska – „Sugar Woman” – znana edukatorka diabetologiczna i sportsmenka, która żyje z cukrzycą typu 1 od ósmego roku życia.

– Teraz każde dziecko z cukrzycą może zobaczyć w lalce swoją historię. Może poczuć, że nie musi niczego ukrywać. Że jego codzienność jest widziana, zrozumiana i po prostu normalna – podkreśla Maja Makowska. „To bardzo ważny moment dla całej społeczności osób żyjących z cukrzycą. Wierzę, że wiele z nich poczuje, że nie są w tym same – bo nawet tak idealna postać jak Barbie może mieć cukrzycę.

Inicjatywę wspiera również Fundacja Dla Dzieci i Dorosłych z Cukrzycą, która dzięki zaangażowaniu Mattel przekaże 150 lalek dzieciom z cukrzycą typu 1 w całej Polsce.

Barbie doceniła również dwie globalne ambasadorki – instruktorkę fitness i autorkę Robin Arzón (USA) oraz modelkę Lilę Moss (Wielka Brytania), tworząc unikalne lalki wzorowane na ich wyglądzie i inspirowane historią życia z cukrzycą typu 1.

Lalka Barbie z cukrzycą typu 1, będąca częścią kolekcji Barbie Fashionistas 2025, będzie dostępna w Polsce od 9 lipca wyłącznie w serwisie Allegro.