Fot. Depositphotos.com

Ostatnio w polskim e-commerce przez wszystkie przypadki odmieniane jest hasło cross-border, czyli sprzedaż transgraniczna. Nic dziwnego, ponieważ dotarcie do zagranicznych konsumentów jest proste. Czy w branży dziecięcej warto stawiać na cross-border?

Rynek zabawek i gier jest napędzany przez ogromną popularność zabawek edukacyjnych, interaktywnych oraz sentyment do klasycznych gier planszowych i karcianych. W tym kontekście platformy e-commerce, a w szczególności Amazon, mogą stać się kluczowymi kanałami sprzedaży, dając sprzedawcom dostęp do co najmniej kilkudziesięciomilionowej bazy klientów przyzwyczajonych do zakupów online.

Potencjał Amazona w Europie

Rejestrując jedno konto, przedsiębiorcy zyskują możliwość prowadzenia sprzedaży w 9 krajach Europy. W dalszej części 2025 r. dołączy kolejny kraj z odrębnym sklepem – Irlandia. Jednak nie jest tajemnicą, że to Niemcy i Wielka Brytania są państwami, w których Amazon radzi sobie najlepiej w całej Europie. Według danych Statista za rok 2023, amazon.de wygenerował sprzedaż o wartości netto około 36,18 mld euro, a amazon.co.uk nieco mniej – 32,53 mld euro.

Imponująca jest również liczba wizyt w skali miesiąca. Według SimilarWeb jest to kolejno ponad 400 i ponad 300 mln
odwiedzin miesięcznie. Jak w tym wszystkim odnajdują się Polacy, którzy eksportują z Amazona?

W 2023 r. wartość sprzedaży eksportowej na Amazonie, którą osiągnęli polscy sprzedający, przekroczyła 4,7 mld złotych (ok. 1,12 mld euro). Chociaż w TOP5 najczęściej eksportowanych produktów nie znalazły się gry i zabawki, nie oznacza to braku potencjału na rynkach zachodnich. Przyjrzyjmy się wynikom z tej kategorii na dwóch najstarszych i największych sklepach Amazona w Europie.

Bestsellery w Niemczech i Wielkiej Brytanii

Poniższe zestawienie zawiera produkty, które weszły do sprzedaży nie wcześniej niż w styczniu 2024 r. Oto kilka najlepszych pod względem wartości wygenerowanej sprzedaży w Niemczech:

  • Gra karciana Quickstop – 476 794 euro, 23 852 szt./ mies.
  • Dron DJI Mini Pro 4 – 762 299 euro, 788 szt./ mies.
  • Lego Botanicals – 291 262 euro, 5863 szt./ mies.
  • Gra karciana Dobble – 270 905 euro, 20 852 szt./ mies.
  • Gra planszowa Sky Team – 219 058 euro, 10 890 szt./ mies.

Poniżej znajdziemy kilka najlepszych produktów pod względem wartości wygenerowanej sprzedaży w Wielkiej Brytanii:

  • Dron DJI Mini – 470 857 funtów, 2111 szt./ mies.
  • Gry karciane Pokemon TCG – 254 118 funtów, 4576 szt./ mies.
  • Rodzinna gra karaoke Lucky Egg – 247 634 funtów, 12 388 szt./ mies.
  • Lego Star Wars Millenium Falcon – 244 683 funtów, 4198 szt./ mies.
  • Gra karciana UNO – 187 565 funtów, 19 624 szt./ mies.

Średnia cena produktów w kategorii gry i zabawki na Amazonie

Zastanawiasz się, czy twoje produkty mają szansę odnieść sukces na europejskich rynkach? Mimo że nic nie zastąpi indywidualnej analizy potencjału sprzedażowego, możesz najpierw spojrzeć na uproszczone wyniki ogólnej analizy dla kategorii gier i zabawek na Amazonie.

Średnia cena produktów w kategorii gry i zabawki różni się znacznie w zależności od rodzaju, marki i funkcji danego produktu. Doświadczenie Nethansy z pracy z klientami z branży dziecięcej oraz przeprowadzona analiza rynku niemieckiego i brytyjskiego na podstawie komercyjnie udostępnianych danych pozwala stwierdzić, że:

  • ogólna średnia cena produktów z kategorii gry i zabawki wynosi około 14 euro,
  • standardowy przedział cenowy dla większości zabawek to 7–20 euro,
  • zabawki konstrukcyjne, takie jak klocki Lego, mają średnią cenę 24 euro,
  • najdroższymi kategoriami są meble i zabawki jeżdżące, których średnia cena wynosi ponad 56 euro.

Najtańsze zabawki to zazwyczaj zestawy rzemieślnicze, zabawki nowatorskie, figurki, pluszaki i zabawki dla niemowląt, których średnia cena wynosi 13 euro lub mniej.

Jak skutecznie sprzedawać na Amazonie

Rozpoczęcie sprzedaży na globalnym marketplace’ie nie jest skomplikowane. Wystarczy przygotować dokumenty wskazane w formularzu rejestracyjnym i zadbać o dopełnienie kwestii formalnych, m.in.

związanych z VAT OSS. Jednak chcąc osiągnąć sukces w sprzedaży zabawek i gier na Amazonie w Europie, sprzedawcy powinni:

  • oferować produkty wysokiej jakości, które spełniają oczekiwania klientów,
  • działać w modelu sprzedażowo-logistycznym Fulfilment By Amazon (FBA),
  • tworzyć atrakcyjne i zoptymalizowane karty produktowe,
  • zapewniać różnorodne opcje realizacji zamówień,
  • wykorzystywać narzędzia marketingowe i reklamowe dostępne na Amazonie,
  • przestrzegać wymogów prawnych i podatkowych,
  • dostosowywać strategię do specyfiki poszczególnych krajów,
  • monitorować swoją sprzedaż i reagować na bieżące zmiany rynkowe.

Jak widać, sprzedaż zabawek i gier na Amazonie w Europie może stanowić atrakcyjną możliwość dla firm, które chcą skutecznie i bezpiecznie poszerzać swoje grono odbiorców,
a w efekcie zwiększać sprzedaż. Jednocześnie stanowi to pewne wyzwanie organizacyjne.

Kluczem do sukcesu jest nie tylko dobra znajomość rynku i optymalizacja procesów sprzedaży, ale również dostosowanie się do realiów Amazona i działanie zgodnie z najlepszymi praktykami. Brzmi przytłaczająco? Zawsze możesz skonsultować się z wyspecjalizowaną agencją wspierającą sprzedawców w zwiększaniu zysków na marketplace’ie.

Autor:

Marcin Bożyczko

Interim Marketing Manager w zespole Nethansy. Jest odpowiedzialny za przygotowanie i realizację strategii marketingowej ze szczególnym naciskiem na obszar content marketingu oraz eventów. Przerwy w tworzeniu profesjonalnych treści o tajnikach sprzedaży na marketplace’ach spędza jako instruktor szkolenia psów.

Nethansa jest agencją multimarketplace wspierającą sprzedawców na Amazonie, Allegro, Kaufland Global Marketplace oraz eMAG. Jej doświadczeni eksperci oraz autorski system do dynamicznego zarządzania cenami tworzą połączenie, które pozwala projektować i wdrażać indywidualne strategie sprzedażowe dostosowane do branży oraz rynku docelowego preferowanego przez Partnerów.

Branża Dziecięca 1/2025