Sprzedaż produktów w branży dziecięcej opiera się w dużej mierze na uwarunkowaniach demograficznych. W Polsce w 2022 roku urodziło się nieco ponad 300 tysięcy dzieci, co jest niestety rekordowo negatywnym wynikiem. Powołując się na badanie przeprowadzone przez CBOS, 17% kobiet w wieku 18 – 45 lat planuje zostać rodzicem w ciągu najbliższych 3 – 4 lat, dalsze 15% w nieco odległej perspektywie, a zdecydowana większość respondentek, tj. 68% nie planuje w ogóle macierzyństwa. Fakt, że w Polsce rodzi się coraz mniej dzieci, może się bezpośrednio przełożyć na rozwój branży dziecięcej.

Patrząc przez pryzmat ostatnich lat, to ten trend się utrzymuje, lecz wartość sprzedaży produktów dla dzieci niekoniecznie musi spadać. Dodatkowo polskie firmy coraz częściej decydują się na sprzedaż cross-border i to właśnie za granicą upatrują swojej szansy na rozwój.

W ostatnich latach rozwinęła się również sprzedaż towarów używanych, szczególnie w kategorii wózków, odzieży dziecięcej oraz zabawek. Możemy spotkać się z różnymi platformami, które oferują produkty dla najmłodszych. Warto zaznaczyć, że forma tej sprzedaży odbywa się poprzez formułę e-sklepów. Wymienić tu można chociażby Vinted czy Zalando Pre-owned. Wciąż popularnymi platformami dla rzeczy używanych pozostają Allegro czy OLX.

Z punktu biznesowego sprzedaż w kategorii kids&toys nie jest sprzedażą sezonową, gdyż produkty dla najmłodszych kupowane są przez cały rok. Dodatkowo dochodzą peaki sprzedażowe, jak Dzień Dziecka czy przede wszystkim Boże Narodzenie, gdzie sprzedaż głównie zabawek jest największa w całym roku. W tym gorącym okresie koniecznością jest zadbanie o odpowiednie zatowarowanie magazynu, a także zwiększenie przepustowości procesów, gdyż wszystkie zlecenia muszą zostać doręczone przed Wigilią.

Wymagania dotyczące logistyki produktów dziecięcych oraz rola operatora

W ostatnich latach klienci e-sklepów są coraz bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami. W branży dziecięcej te wymagania wyłącznie rosną, gdyż rodzice często zamawiają produkty pierwszej potrzeby online (pieluchy czy środki higieniczne), w przypadku których pomyłki nie są akceptowane, a czas dostawy powinien być możliwie najkrótszy.

Branża dziecięca jest zdecydowanie jedną z najbardziej rygorystycznych w obsłudze logistycznej. Wiele produktów posiada odpowiednie atesty i hermetyczne opakowania (np. smoczki), co wymusza zapewnienia odpowiednio wysokich standardów dla warunków przechowywania i realizacji procesów. W e-sklepach możemy kupić różnego rodzaju produkty higieniczno-kosmetyczne, jak również żywność, dla której wymagane są odpowiednie standardy oraz procedury zarówno podczas magazynowania, jak i transportu. Przykładem jest konieczność zarządzania partią lub/i datą ważności, co wymusza stosowanie odpowiednich zasad wykonywania kompletacji i wysyłki, np. FEFO (first expired, first out). Dodatkowo należy pamiętać o starannym pakowaniu zleceń, co pozwoli na bezpieczeństwo produktów podczas dostawy i pozytywne CX.

Tylko doświadczony operator logistyczny jest w stanie zagwarantować sprawną obsługę logistyczną tej branży i takich produktów, zarówno podczas niskiego sezonu, jak i w czasie peaków sprzedażowych. Firma taka jak Arvato zapewnia przede wszystkim bezpieczeństwo operacji logistycznych od przyjęcia towaru aż po obsługę zwrotów, w tym odpowiednie warunki magazynowania towaru. Wysokiej klasy magazyny w parkach logistycznych dają możliwość skalowania powierzchni, a strategiczne ich usytuowanie względem hubów kurierskich zapewnia wysyłkę zleceń nawet w godzinach wieczornych. Dodatkową rolą firmy logistycznej jest doradztwo, a także wdrażanie wszelkich procedur, które zapewnią zgodność działania w różnych obszarach zgodnie z literą prawa i obowiązujących przepisów.

Jak widać, logistyka odgrywa kluczową rolę w sprzedaży e-commerce. Wybór odpowiedniego partnera daje gwarancję odpowiedniej organizacji magazynu wraz z zapewnieniem wszystkich wskaźników jakościowych, a także możliwość rozwoju firmy, chociażby poprzez pomoc w organizacji sprzedaży cross-border.

Jadwiga Żurek – Arvato