
W dzisiejszym świecie szybko zmieniających się rynków i rosnących potrzeb klientów, kluczowe dla firm jest dostosowanie się do każdego scenariusza. Narzędzia automatyzujące procesy, złożone raporty i outsourcing zadań to jeden ze sposobów na usprawnienie codziennych działań. Branża e-commerce również ma swojego ulubieńca wszech czasów i jest nim Competitive intelligence, czyli analiza cen konkurencji.
Competitive intelligence, znany również jako CI, jest nieocenionym narzędziem dla każdego biznesu e-commerce, aby pozostać na czele w ciągle zmieniającej się dynamice rynku. CI pomaga sklepom internetowym w dogłębnym zrozumieniu strategii biznesowych, taktyk i działań konkurencji, umożliwiając im w ten sposób przewidywanie zmian na rynku i podejmowanie niezbędnych kroków w celu zapewnienia sobie przetrwania i sukcesu.
Informacje mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak strony internetowe konkurencji, wiadomości i raporty branżowe, ankiety dla klientów, a nawet od osób z branży, co daje sklepom internetowym kompleksowy obraz rynku. Dzięki dokładnemu zrozumieniu mocnych i słabych stron konkurencji sklepy e-commerce mogą stworzyć solidną strategię biznesową i wykorzystać szanse rynkowe.
Jak gromadzić i analizować dane o konkurentach
Poniżej wymieniliśmy kilka kroków, które powinien przejść każdy biznes:
• Rozpoznanie konkurentów
Pierwszym krokiem w kierunku zbierania i analizowania danych konkurencji jest rozpoznanie istotnych konkurentów rynkowych. Można to zrobić, badając strony internetowe konkurencji, obecność w mediach społecznościowych oraz oferowane przez nich produkty. Nie powinno to być kłopotliwe, ponieważ rozpoznanie konkurentów firmy jest procesem obowiązkowym nawet przed uruchomieniem firmy. Nowi rywale, jeśli się pojawili, są najprawdopodobniej łatwi do znalezienia w sieci.
• Ustalanie celów
Jakich informacji chcesz się dowiedzieć? Jest to klucz do zrozumienia, jakie podejścia i źródła danych należy realizować. Powiedzmy, że sprzedawca internetowy z branży okularów słonecznych chce uzyskać wgląd w strategie marketingowe swojej konkurencji. Dotyczy to ich komunikatów, kampanii i marketingu treści. Wiedząc to, personel może teraz sformułować plan precyzyjnego zbierania tych danych.
• Wybieranie strategii zbierania danych
Wiedząc, jakie są cele, znacznie łatwiej jest wymyślić strategie, które będą przydatne w procesie zbierania danych.
Pragnąc poznać strategie marketingowe, zespół/osoba zajmująca się przeglądaniem danych powinna zbadać strony internetowe konkurencji, strony docelowe, artykuły na blogu itp.
Platformy społecznościowe będą również przydatne w zrozumieniu rodzaju materiałów, które ich przeciwnicy zamieszczają, jak klienci reagują na ich treści i ich ogólne zaangażowanie.
• Gromadzenie i analiza danych
Po ustaleniu konkurencji, wyznaczeniu celów i wybraniu strategii zbierania danych nadszedł czas na faktyczne zbieranie danych.
Sam proces może zająć nawet kilka tygodni – wszystko zależy od jego złożoności i liczby konkurentów. W trakcie kompilacji wszystkich danych korzystanie z narzędzia do badania konkurencji będzie kluczowe dla rozbicia wszystkich informacji na różne kategorie do późniejszej analizy.
W momencie, gdy zbierzesz wszystkie istotne dane o swoich rywalach rynkowych, zaczniesz dostrzegać wszystkie wzorce w ich działaniach. Co więcej, sprawi to, że każda ich mocna i słaba strona stanie się krystalicznie czysta, dzięki czemu będziesz mógł łatwo ją rozpoznać i dostosować własną strategię w oparciu o ich błędy.
Narzędzia, które pomogą Ci w analizie cen i asortymentu Twojej konkurencji
Dealavo jest oprogramowaniem dostarczanym przez polskiego producenta, który pomoże śledzić ceny konkurencji. Możesz tam wykonać raport asortymentów, czy skorzystać z opcji dynamicznych cen w Twoim sklepie internetowym na podstawie wcześniej ustalonych reguł cenowych.
Dealavo posiada integracje ze wszystkimi polskimi platformami i porównywarkami cenowymi oraz sporą liczbą tego typu platform globalnych.
Wykorzystanie danych o konkurentach do poprawy strategii e-commerce
Jednym z celów zbierania danych ze stron internetowych, blogów, stron z recenzjami konkurencji itd. jest ulepszenie własnego modelu biznesowego e-commerce i lepsze dostosowanie codziennych działań w oparciu o to, jakie wzorce widzisz w komunikacji rywali.
źródło: https://dealavo.com/pl/
Dealavo to firma opierająca się na danych, specjalizująca się w dostarczaniu praktycznych informacji na temat e-commerce producentom oraz sklepom internetowym, w tym także analiz rynku i raportów. Polecamy Rynek zabawek w sieci. Raport Dealavo