Fot. Depositphotos.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął udział w corocznym przeglądzie sprzedażowych stron internetowych i aplikacji mobilnych organizowanym przez Międzynarodową Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN). Organizacje chroniące prawa konsumenta nazywają to sweep days (ang. sweep oznacza zamiatać), czyli „wymiatanie” złych praktyk marketingowych. Przegląd odbył się w dniach od 29 stycznia do 2 lutego. Wzięło w nim udział 26 instytucji chroniących konsumentów.

Globalny przegląd internetu, w ramach którego zbadano strony internetowe i aplikacje mobilne 642 przedsiębiorców, wykazał, że 75,7% z nich stosowało co najmniej jeden dark pattern, a 66,8% dwa lub więcej. Sweep days przeprowadzone przez UOKiK wykazały, że na połowie z 10 przebadanych polskich stron internetowych znaleziono przynajmniej jedną niedozwoloną praktykę. Najczęstszymi były: preselekcja, czyli wybranie i zaznaczenie za konsumenta jednej z możliwych opcji (zwykle najdroższej) oraz adnotacje „najczęściej wybierany” (social proof).

Określeniem dark patterns nazywane są praktyki, które przedsiębiorcy wykorzystują do manipulowania działaniami konsumentów w przestrzeni wirtualnej. Najczęściej są nimi liczniki odmierzające fikcyjny czas do końca promocji lub praktyki polegające na niezgodnym z rzeczywistością informowaniu, ile osób zainteresowanych jest daną ofertą lub która z nich jest najczęściej wybierana.

W obszarze zwalczania dark patterns UOKiK realizuje m.in. projekt Wykrywanie i zwalczanie dark patterns z użyciem Sztucznej Inteligencji.  Ma on pomóc w przygotowaniu narzędzia, które wykorzystując rozwiązania sztucznej inteligencji, będzie automatycznie wykrywać niedozwolone praktyki stosowane na stronach internetowych świadczących usługi e-commerce.