
W listopadzie nastąpiła poprawa nastrojów konsumenckich w Polsce – wynika z barometru GfK – An NIQ Company. Nie jest to jeszcze powód do euforii, bo wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje w zakresie postaw konsumenckich wyniósł -1,3. Do dodatniego wyniku pozostało już bardzo niewiele. Ostatni raz taki wynik (1,1 na plusie) zarejestrowano w marcu 2020 r. – wówczas badanie realizowane było na samym początku pandemii Covid-19.
„Dla przykładu ocena sytuacji finansowej polskich gospodarstw domowych względem minionych 12 miesięcy jest wyższa o 7 jednostek, co przekłada się na ośmiokrotny wzrost rok do roku. Wynik ten wciąż pozostaje na nieznacznym minusie i wynosi obecnie -2,8 jednostki. Przyszłość domowych budżetów również napawa Polaków nieco większym optymizmem – i chociaż ten wskaźnik wciąż pozostaje ujemny (-1,8 wobec -5,2 w październiku 2023 r.), wzrósł on znacząco w porównaniu z rokiem poprzednim” – czytamy w raporcie.
Konsumencki optymizm napędzają przede wszystkim młodzi. Bardziej sceptyczni są Polacy w średnim wieku oraz seniorzy. Silny wpływ na ujemny wynik barometru mają wciąż utrzymujące się obawy społeczeństwa związane z potencjalnym wzrostem cen czy bezrobociem. Aż 82 proc. badanych spodziewa się wyższych cen w sklepach, natomiast 37,5 proc. przewiduje problemy na rynku pracy.